Ajánlatot kérek

fws blog

A 10 legfontosabb online trend 2022-ben

2022. január 13.
A 10 legfontosabb online trend 2022-ben

TikTok zenék, Facebook leállás, iOS frissítés, online vásárlások ugrásszerű növekedése, mobile-first, otthoni munkavégzés, adatbiztonság. Néhány kulcsszó, amelyek a tavalyi évünket, azon belül is az online teret meghatározták, és úgy tűnik, a jövőnkre is ugyanúgy nagy hatással lesznek.

Cikkünkből megtudhatod, mire számíts 2022-ben, és javaslatokat is adok arra vonatkozóan, hogy hogyan tudod beépíteni stratégiádba az újdonságokat. Bemutatom, milyen változásokra kell felkészülnöd a technológiai fejlődések és fogyasztói szokások tekintetében, hogy vállalkozásod online jelenléte továbbra is gyümölcsöző maradjon.

Ha pedig úgy érzed, még mindig van mit alakítani internetes megjelenéseden, elérkezett a te időd. Az élő videóktól kezdve a mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségekig minden eszköz rendelkezésedre áll, amikkel végre szintet léphetsz.

Tekintsük is át, milyen irányzatok fogják uralni az online marketinget és az e-kereskedelmet 2022-ben!

Kép betöltése...
2022 online trendjei összesítve

Online marketing trendek 2022-ben

Influencerek és közösségek

A véleményvezérek évek óta egyre nagyobb befolyással bírnak az eladások szempontjából is. Legnépszerűbb platformjuk továbbra is az Instagram, a maga 1 milliárd havi aktív felhasználójával. Nekik nagy részük a Millenials, vagyis Y generáció tagja, ők pedig óriási bizalmat fektetnek az online véleményekbe. Egy 2018-as kutatás szerint 91%-uk ugyanúgy megbízik kedvelt influencereiben, mint barátaiban vagy családtagjaiban.

Viszonylag új tendencia azonban, hogy a mainstream, szinte mindenki által ismert véleményvezérek helyett egy-egy kisebb alkotó köré, szűkebb, speciálisabb csoport összpontosul. Ezen követőbázis tagjai sokkal hűségesebbek, odaadóbbak és aktívabbak, amiből persze következik, hogy szívesebben megvásárolnak olyan terméket, amivel a feedjükben találkoznak.

Mit tehetsz? Keress meg vállalkozásod szempontjából különösen releváns értéket képviselő, 10 ezer alatti követőszámmal rendelkező véleményvezéreket. Fontos, hogy a módszer B2B-ben is kiválóan működik!

Videó, videó, videó

Az valószínűleg már számodra sem lesz újdonság, hogy mekkora erővel bír a mozgókép. Nem csak a mozivásznon, de az online felületeken is. Tavaly már megtanultuk, hogy főleg mobilra optimalizált, hang nélkül is értelmezhető, rövid és figyelemfelkeltő videókat kell készíteni. Most viszont már nem lesz elég teljesíteni ezeket a követelményeket, a felhasználók többre, izgalmasabbra vágynak.

Igen, ezért okolhatod a TikTokot, de tekinthetsz rá úgy is, mint remek lehetőség arra, hogy kiéld kreativitásod és kapcsolódj vásárlóidhoz. Ami idén előtérbe kerül: az élő videók, a fogyasztók és influencerek által generált tartalom, meg persze a TikTok, és a vele versengő Instagram Reels. Mindezek azt a célt szolgálják, hogy közelebb kerülj potenciális fogyasztóidhoz, közösséget és bizalmat építs, végső soron pedig növeld eladásaid és vásárlóid lojalitását.

Mit tehetsz? Kérj meg véleményvezéreket és korábbi vásárlókat, hogy készítsenek videót termékeddel, dedikálj időt kreatív videók készítésére, fektess be videószerkesztőkbe!

A tartalommarketing új korszaka

Az emberek manapság úgy érzik, még enni sincs idejük, nemhogy órákon át tartó videókat nézegetni vagy hosszú oktatóanyagokat olvasni. A megoldás persze magától értetődő. Egybe kell kötni a tartalomfogyasztást más tevékenységekkel.

Erre tökéletesek a podcastek, amelyek a Spotify és Apple Musichoz hasonló streaming szolgáltatókon rendszeresen megjelenő audio anyagok. Házimunka, vezetés, sportolás, és minden olyan tevékenység hozzájuk köthető, ahol be tudjuk fogadni a hallott információt. Márkázott hanganyagok ezek, amelyekkel nem csak élményt és tudást adhatsz célközönségednek, de bővítheted is azt. A népszerű magyar podcastek egy új rész alkalmával akár több tízezer hallgatóval is büszkélkedhetnek. Ezek a tartalmak ráadásul pozitívan hatnak a Google rangsorában elfoglalt helyedre is.

Mindemellett érdemes a hagyományos tartalmakat is megtartani repertoárodban, hiszen főleg B2B piacon továbbra is nagy hatással bírnak a blogbejegyzések, de mindinkább az esettanulmányok és infografikák. Fontos továbbá, hogy ha készítesz egy tartalmat, legyen az kép, videó, szöveg vagy hang, próbáld meg a lehető legtöbb felületen hasznosítani. Ezzel időt spórolsz, és egységes kommunikációt teremtesz.

Adatérzékenység

Talán anélkül is emlékszel a tavalyi adatbiztonsági botrányokra és történésekre, hogy feleleveníteném. Mind az iOS 14 frissítése, mind a további adatvédelmi változások és a Google kilátásban lévő cookie szigorítása is azt mutatja, hogy az adatgyűjtés módja bizony változik.

Mit tehetsz? Nem szabad kizárólag egyetlen platformra támaszkodni, mert egyik pillanatról a másikra kicsúszhat a talaj a lábad alól. Biztosítsd be magad több csatornán, legyél naprakész a legújabb változásokkal kapcsolatban, és győződj meg róla, hogy weboldalad is megfelel az éppen hatályban lévő adatvédelmi jogszabályoknak.

A technológia kitárja a kapukat

Nem felejtettem ki természetesen a tudományt, és a lehetőségeket, amiket elhoz számunkra. A mesterséges intelligencia, a kiterjesztett és virtuális valóság már évek óta emlegetett fogalmak, de végre elérkeztünk arra a pontra, ahol a gyakorlatban is láthatjuk, mit is tudnak.

Minden social media oldal, hirdetőfelület és keresőmotor olyan algoritmusokra épül, melyek egyetlen célja a felhasználói élmény minél jobbá tétele. Automatizációk, fejlett mérési és becslési technikák segítségével nem csak jobbá, de személyessé teheted a vásárlóid weboldaladon bejárt útját. A modern kor embere már nem vágyik tömegtermékekre. Személyre szabott élménnyel tudod megfogni.

E-kereskedelmi trendek 2022-ben

“Conversational Shopping” vagyis “Társalgó Vásárlás”

Folytatva az előző pont gondolatmenetét, el is érkeztünk a mesterséges intelligencia egyik fontos eredményéhez, a chatbothoz. Talán nem is gondolnád, milyen ereje van egy beszélgetős ablaknak vagy messengernek webshopodban. Érdeklődőidnek már nem elegendő egy e-mail cím, amire megírhatják kérdéseiket. Azonnali megoldást várnak problémájukra.

Ráadásul a chatbot egy egészen különleges élményt nyújt számukra, és általa is közelebb kerülnek cégedhez. Mindezt úgy, hogy neked egy betűt sem kell begépelned, mindent elvégez helyetted egy program.

Kiterjesztett valóság használata

Mindenképp említésre méltó továbbá az AR (Augmented Reality vagyis kiterjesztett valóság), illetve ennek használata az e-kereskedelmi csatornákban. A COVID-19 hirtelen, drasztikusan az online térbe terelte az emberek legnagyobb részét. Sokan azonban ezt kényszernek élték meg, és az átvándorlás nem feltétlen jelenti azt, hogy nem vágynak az offline boltokban megszokott hangulatra, döntési folyamatra.

Ezt a szakadékot hivatott áthidalni az AR. 3D-s modellekkel, tervekkel, bemutatókkal és egész applikációkkal elhozható az üzletek atmoszférája célközönséged kanapéjára. Kitűnő példa erre az IKEA legújabb alkalmazása, a PLACE.

Itt megjegyeznénk azonban, hogy ezek nemzetközi trendek, és hazánkban még kevésbé számít elterjedtnek a mesterséges intelligencia és a virtuális, valamint kiterjesztett valóság használata - inkább különlegességnek mondanánk.

Közösségi média térhódítása

Az első pontokban nagyrészt már körbejártuk a social media trendjeit, de érdemes röviden az online vásárlásra tett hatására is kitérni, amely ugyancsak a világjárvány következményének mondható. Megjelent az ú.n. “Social Commerce” vagyis “Közösségi Kereskedelem” jelensége. Bár a magyar tükörfordítás egy izgalmas sci-fi sorozat címe is lehetne, szerencsére ennyire azért nem bonyolult a helyzet.

A lényeg az, hogy a közösségi média az internetes döntéshozatal minden szakaszára egyre nagyobb befolyással bír, és az érdeklődők szinte biztosan felkeresik vállalkozásodat Facebookon vagy Instagramon, mielőtt befejeznék a vásárlást. Ezért kell elővenni a fent már leírt gyakorlatokat, és kihasználni az élő videók, influencerek, felhasználók által generált tartalmak valamint az appon belüli vásárlások erejét.

Értékek, etikai és fenntarthatósági szempontok

Társadalmunk egyre felelősebb és tudatosabb, az emberek pedig olyan vállalatoktól fognak szívesebben vásárolni, akik hozzájuk hasonló értékrendet képviselnek. Ilyen egyszerű. Több kutatás is alátámasztotta, hogy a fogyasztók igenis elvárják, hogy a cégek foglaljanak állást társadalmi, környezeti kérdésekben.

Ez nem azt jelenti, hogy el kell kezdened ész nélkül hirdetni, hogy mennyire zöld vagy. A greenwashing ugyanolyan káros és etikátlan, mintha semmit sem tennél. Próbálj meg inkább létrehozni egy olyan értékrendet, amit hitelesen tud közvetíteni vállalkozásod, és amivel azonosulni tud célközönséged.

Hogyan birkózz meg a növekvő versennyel?

A technológiai és fogyasztói változások mellett persze nem feledkezhetünk meg a konkurenciáról sem. Aki az utóbbi 1-2 évben még nem gondoskodott stabil online jelenlétéről, most már kénytelen lesz. Ez a piac még nagyobb telítettségét fogja jelenteni.

Mit tehetsz? Gondoskodj a sokcsatornás felhasználói élményről, hogy a lehető legtöbb helyen elérd célközönséged, és mindenképp helyezd előtérbe a mobil felületeket. Hűségprogramokkal és feliratkozási lehetőséggel tartsd meg azokat, akik egyszer már elköteleződtek irántad. A legújabb technológiák segítségével pedig optimalizálhatod és személyre szabhatod a vásárlói élményt és a vásárlás teljes folyamatát.

Röviden: érd el, szerezd meg, tartsd meg és gondozd a vásárlóidat!

A cikk végén már csak azt tanácsolom neked, hogy próbálj meg az első hónapokban legalább 1 új dolgot beépíteni online stratégiádba. Nem szükséges minden itt leírt tényezőt hasznosítanod. Tervezz sokat, és nézd meg, a te vállalkozásod életébe, tevékenységi körébe milyen elemek illeszthetők be. Akkor se keseredj el, ha valami nem működik. A tesztelés utáni eredménytelenség még mindig sokkal jobb, mint a tesztelés nélküli!

Erről szól az egész online világ. Kipróbálunk új dolgokat, és megtartjuk, amik működnek. Persze nem kell mindent egyből elkészíteni, és várni a csodát. Vannak módszerek arra, hogy a várható eredményeket saját mérés alapján előre teszteljük le és az alapján hozzunk meg döntéseket.

Ha szeretnéd gyorsan és egyszerűen letesztelni ötleteidet, itt találod a rendkívül hasznos Pretotípus című e-könyvet hozzá!