2021 sem indulhat fontos jogszabályi változások nélkül, mi pedig igyekszünk lépést tartani a jogi környezettel is, naprakész információkat nyújtva. Röviden összefoglaltuk neked, hogy a garanciával és az adózási szabályokkal kapcsolatban milyen változások várnak webshopodra január 1-től.
Először a jótállással, köznapi nevén garanciával kapcsolatos 4 legfontosabb módosítást szeretnénk neked bemutatni. Ezeket a webshop ÁSZF felületén kell majd frissítened, melynek kötelező elemeiről korábbi cikkünkben olvashatsz. A lent látható infografikát is bátran hívd segítségül a bonyolultnak tűnő jogi kifejezéseken való kiigazodáshoz.
Az egyik legfontosabb módosítás a sávos jótállási idő, amely szerint a vételártól függően kötelező 1-2-3 év garanciát biztosítani az eladott termékre. A garancia időtartama továbbra is a termék átadásának - ha az üzembe helyezést a vállalkozás végzi, akkor az üzembe helyezésnek - a napjával kezdődik, azonban meghosszabbodik minden olyan esetben, amikor a termék javításra szorul, és emiatt a fogyasztó adott ideig nem tudja használni a terméket.
Tehát ha például egy fogyasztó vásárol tőled egy 50 ezer forint értékű terméket, alapvetően 1 év garanciát szükséges biztosítani rá. Azonban, ha fél évvel a vásárlást követően elromlik neki, és az elromlástól a megjavításig eltelik egy hónap, azt hozzá kell adni a jótállási időszakhoz, tehát még mindig rendelkezésére áll 7 hónap garancia.
A webáruház tulajdonosoknak lehetőségük van akár a számlához csatoltan, külön e-mailben, vagy letölthető formában kiállítani a jótállási jegyet. Ez nem kötelező, és természetesen a papír alapú megoldás is nyitott mindenki számára, azonban egy remek alternatíva akár a környezetvédelmi, akár a jelenlegi járványügyi szempontokat figyelembe véve.
Ez az intézkedés főként fogyasztói szempontból fontos. Végre nem kell senkinek őrizgetnie és otthon felhalmoznia a csomagolásokat, a jótállási jogok a jótállási jeggyel biztosítva vannak.
Alapvetően 4 lehetőséget határoz meg a jogszabály a javítással és javíthatósággal kapcsolatban. Ha a fogyasztási cikk nem javítható, a vállalat köteles azt 8 napon belül kicserélni, ha erre nincs lehetőség, akkor visszatéríteni az árát.
Ha a termék javítható, de ez több, mint 15 napot igénybe vesz, a vállalat köteles legkésőbb a 15. napon tájékoztatni a vevőt a várható elkészülési időről. Ha a javításra 30 napon belül nem kerül sor, a vállalat köteles azt 8 napon belül kicserélni, ha erre nincs lehetőség, akkor visszatéríteni az árát. Ugyanígy szükséges akkor is eljárni, ha a termék harmadszori javítás után ismételten elromlik.
Ezen kívül a javítás helyével kapcsolatban meghatározásra kerül, hogy a fogyasztó szabadon dönthet arról, hogy a vállalkozás székhelyén, valamely telephelyén, fióktelepén vagy javítószolgálatánál váltja be jótállási igényét.
A másik fontos terület, amit érdemes megemlíteni, az adózási szabályokkal kapcsolatos. Főként az e-kereskedelemre vonatkozó új ÁFA szabályozások érinthetnek, melyek valószínűleg július 1-től fognak életbe lépni.
A törvényjavaslat minden olyan webshopra vonatkozik, amelynek EU-n belüli eladásainak összesített értéke a folyó naptári év és azt megelőző naptári év során meghaladja a 10.000 eurós értéket. Ha ez a te webshopodra igaz, akkor bármely EU tagállamba értékesítesz magánszemély részére, az ottani áfa értékét kell majd kifizetned.
Ezt a döntést főleg az alulértékelés és ajándékként való behozatal elkerülése miatt hozták meg. Eddig a 22 euró alatti termékekre vonatkozott az áfamentesség, azonban sok eladó irreálisan alacsony árat tüntetett fel a nagy értékű termékek esetén is. Nem véletlen, hogy a kizárólag csalások okozta adóbevétel kiesés 4 milliárd euróhoz közelít az EU-ban. Az új jogszabály szerint tehát ártól függetlenül minden termék adóköteles lesz, valamint az adóhatóságnak is be kell jelenteni a behozatalt.
A törvényjavaslat ezen része főleg az olyan online webáruházakra vonatkozik, amelyek elősegítik az EU-n kívüli eladók termékeinek értékesítését, pl.: eBay, AliExpress, Amazon, eMag. Ők kötelesek lesznek az eladott termékek után maguk megfizetni az áfát, ezzel segítve és megkönnyítve a NAV munkáját.
Ennek lényege, hogy a webshopnak elegendő lesz a saját országában elvégezni az adóbevallását, hiába értékesít külföldön is. Az anyaország adóhatósága fogja továbbítani a befizetett összeget és az adatokat, ezzel jelentősen leegyszerűsítve a folyamatot és csökkentve az adminisztrációs tevékenységeket.
Ha hasznosnak találtad a cikket, keresgélj blogunkon további praktikákat és fontos információkat online jelenlétedhez!