Visszahívást kérek

fws blog

Szakértői interjú: Hogyan hozzuk ki weboldalunkból a legtöbbet?

2022. augusztus 1.
Szakértői interjú: Hogyan hozzuk ki weboldalunkból a legtöbbet?

Dallos Zoltán az fws blog Szakértői interjúk rovatának augusztusi vendége 2016 óta vállalkozó, a DLX MEDIA marketingügynökség alapítója, kommunikáció és márkaépítés szakértő. Korábban 10 éven át banki (Erste) és energetikai szektorban (MET, Sourcing) dolgozott középvezetőként. 2017-ben indította el népszerű YouTube csatornáját, ahol vlog jellegű oktató videók mellett interjúkat készít sikeres emberekkel. Az interjúk célja, hogy szélesebb körben is megismertesse azokat a történeteket, legjobb gyakorlatokat, sikerszokásokat, amik hozzásegítették az interjúalanyokat sikereik eléréséhez. Alkalmazottból Vállalkozó címmel, 2019-ben jelent meg első könyve, amiben a saját történetén keresztül mutatta be a vállalkozóvá válás kihívásait és tanulságait.

Marketingügynökség vezetőjeként mit gondolsz, mi a hatékonyabb, ha egy KKV a teljes marketing tevékenységét külsős cégre bízza, kvázi mindent egy kézbe ad, vagy ha több, bizonyos résztevékenységekre specializálódott céggel dolgozik?

A marketing kiszervezéssel kapcsolatban két dolgot érdemes megfontolni:

Egyrészt ma elengedhetetlen, hogy minden cégvezető legyen tisztában az online marketing alapjaival. Vegyen részt a marketing stratégia megalkotásában, és tudja, hogy melyek azok a statisztikák, analitikák, amiket szükséges figyelnie, mert hatással vannak a cég eredményeire.

Másrészt viszont a marketing az a terület, aminek a kivitelezését érdemes már a cég indulásától kezdve kiszervezni. A kis cégek esetében jó megoldás lehet olyan ügynökséget választani, akik minden területen tudnak segíteni, később viszont érdemes a részfeladatokat az adott területen legrutinosabb partnernek kiadni.

Mi a DLX MEDIA-nál 2021 óta specializálódtunk a tartalomgyártásra és a szakértői márkaépítésre, aminek eszközei a videókészítés, a podcast gyártás, a PR, és a szöveges tartalomgyártás. Az ezen kivüli megkereséseket, akár egyedi weboldal készítésre vonatkozóan örömmel átadjuk olyan szakértő partnereinknek, mint például az fws webstudio!

Azt mondják, ma már minden a Facebook-on történik. Van-e még ereje az offline médiának? Hogy látod, érdemes-e még nyomtatott lapokban, rádióban vagy akár óriásplakáton kommunikálni, hirdetni?

Alapvetően mindenkinek érdemes az online marketingre fókuszálni, de vannak olyan területek, ahol az offline marketingnek még mindig van relevanciája, például:

  • szórólapozás lokális vállalkozás esetén (fodrász, kisbolt, kifőzde, stb.)
  • rádióban való megjelenés is hasznos lehet, amennyiben később azt a vállalkozó a saját közösségi média oldalain is felhasználja, megosztja, ezáltal növeli a saját hitelességét, szakértői státuszát
  • óriásplakátok szintén lokális vállalkozás esetén, főleg kisebb településeken, ahol a kisebb forgalom miatt, akár hónapokig is kint marad a plakát a kampányt követően

Ezzel szemben, vagy mind emellett, mit tud az online marketing? Melyek azok a trendek, amelyek most meghatározzák az online marketing tevékenységet? Mire vevők a felhasználók, milyen módszerekkel, eszközökkel, és hogyan érdemes megszólítani őket?

Ma minden az online világról szól. Magánszemélyként eldönthetjük, hogy kedveljük-e a Facebook-ot, vagy sem, érdekel-e minket a TikTok világa, vagy bohóckodásnak tartjuk, cégként viszont muszáj foglalkoznunk vele. Ott kell jelen lennünk, ahol a célcsoportunk figyelmét meg tudjuk nyerni magunknak.

Az online marketing egyik nagy előnye, hogy (szinte) minden mérhető. Sokkal jobban tudjuk egy marketing kampány hatékonyságát mérni, mint egy óriásplakát esetén. Látjuk azt, hogy hányan kattintottak a hirdetésünkre, hányan látták a videókat, mennyibe került egy vevő megszerzése, és mennyi időt töltöttek a weboldalunkon.

Kép betöltése...
Dallos Zoltán

Hirdetés vagy tartalomgyártás párti vagy?

Mind a hirdetések, mind a szakértői márkaépítés (tartalommarketing) nagyon jó eszköz, jómagam is használom mindegyik csatornát, a fő kérdés inkább az, hogy ezeket mikor és milyen arányban érdemes alkalmazni.

A hirdetések egyik nagy előnye, hogy nagyon pontosan mérhetők, és rövid távon lehet velük eredményeket elérni. Ma elköltök 1 forintot és ha ügyes voltam, akkor holnapra lesz belőle 2 forint. Hátránya viszont, hogy a hirdetési költségek folyamatosan drágulnak, és amint leállítom a hirdetést, ez a vásárolt forgalom megszűnik azonnal.

Ezzel szemben a tartalomgyártás, szakértői márkaépítés tartós eredményeket tud hozni. Legyen szó akár YouTube videók készítéséről, szakmai blog vezetéséről, vagy akár sajtómegjelenésekről - ha jól van felépítve a tartalom, akkor akár éveken át szállítja a látogatókat - ingyen. Pontosabban nem ingyen, mert a tartalom gyártásért fizettünk az elején vagy pénzben, vagy az időnkkel.

Tehát a tartalomgyártás előnye, hogy stabil eredményt lehet vele elérni, hátránya viszont, hogy jóval lassabb, és kevésbé mérhető közvetlenül a konverzió. Ez azt jelenti, hogy sok esetben nem tudom pontosan visszafejteni, hogy a vásárlás annak volt köszönhető, hogy a vevő látta korábban egy YouTube videómat, ami miatt kialakult a bizalom, és megvette a terméket.

Személy szerint - a fenti okokból - nagyobb energiát fordítok jelenleg a tartalomgyártásra, mint a hirdetésekre.

Meddig tartható fenn egy átlagos internetfogyasztó figyelme?

Ez teljesen a platformtól függ.

Weboldalak esetén ma azt látjuk, hogy ha valaki 1-2 percet tölt az oldalunkon, akkor az már jónak mondható.

Egy TikTok videó esetén ez a figyelem maximum 15 másodpercig tart, és már görget is tovább a felhasználó a következő rövid videóra.

Ezzel szemben a YouTube-on nem ritka, hogy akár 5-8 percig is nézik a látogatók a videókat. A saját statisztikáinkból látva: a videó interjúkat még tovább, átlagosan 12-18 percig nézik a felhasználók.

Ennél már csak a podcast statisztikák izgalmasabbak, mivel ott egy passzív figyelemről van szó (kutyasétáltatás, autóvezetés, vagy futás közben is hallgatható tematikus adások) - ezért nem ritka, hogy akár 40-60 percig is fenntartható a hallgatók figyelme, így sokkal mélyebb és személyesebb kapcsolat alakulhat ki a cég és a hallgatók között.

Igaz-e, hogy a fiatalabb generációt már sokkal inkább a TikTok-on lehet elérni, nem pedig a Facebook-on?

A TikTok és az Instagram tökéletes márkaépítésre, viszont közvetlen eladásra még mindig inkább a Facebook és a Google hirdetések alkalmasabbak.

Számtalan kommunikációs csatorna ad különböző módon lehetőséget, hogy eljuttassuk az üzeneteinket a célcsoportunknak, de mekkora a szerepe egy weboldalnak az online marketingben, és milyen az a weboldal, amely nemcsak, hogy megfelel korunk követelményeinek, hanem még előremutató is?

Véleményem szerint egy modern, a kor kihívásainak megfelelő weboldal ma már minden vállalkozásnak kötelező, hiszen ez a vállalkozás “online névjegykártyája”.

Ha már viszont rendelkezik a cég weboldallal, akkor érdemes átgondolni, hogy hogyan lehet kihozni belőle a legtöbbet, például:

  • szakértői cikkeket publikálni blog formában
  • bemutatkozó videót elhelyezni a nyitó oldalon, ezáltal növelni a bizalmat és az emberközeliséget
  • feltüntetni a korábbi médiamegjelenéseket, partnerkapcsolatokat, tagságokat, díjakat, ami szintén a vállalkozás hitelességét növeli
  • regisztrálni a Google Cégem oldalon, és megjeleníteni a cég adatait a Google térképen is
  • keresőoptimalizálással és hirdetésekkel növelni a weboldal forgalmát és látogatókból érdeklődőket generálni.

Azt javaslom a cégvezetőknek, vizsgálják meg 5-10 éve készült honlapjukat az értékesítésben egyre nagyobb hangsúlyt kapó online marketing szempontjából, és ha úgy látják, hogy nem megfelelő, akkor kérjenek fel egy profi webfejlesztő csapatot, hogy igazítsa hozzá a website-ot a kor követelményeihez. Jelen gazdasági helyzetben a webes jelenléten nem szabad spórolni, sőt azt erősíteni kell, mert ez a kulcsa annak, hogy a recesszió után repülőrajttal tudjanak indulni a konkurenciához képest.