Ajánlatot kérek

fws blog

Szakértői interjú: Egyre népszerűbb a marketing és sales automatizálás

2022. november 29.
Szakértői interjú: Egyre népszerűbb a marketing és sales automatizálás

Egyre népszerűbb a marketing és a sales automatizálás

Gondoltál már arra, hogy automatizáld a marketing és a sales tevékenységed online részét? Egyes hozzáértők szerint egy ilyen lépéssel megsokszorozhatod eredményeidet, de vajon mi is ez valójában, és hogy érdemes csinálni? A téma szakértőjével, a CRM, sales és marketing automatizálással foglalkozó Resend Agency alapítójával, Damjanovich Nebojsa B2B marketing tanácsadóval beszélgettünk.

Mi az a marketing automatizálás, és kiknek ajánlod? Ez alatt azt értem, hogy egy most induló weboldalra rögtön érdemes kialakítani a folyamatokat, vagy azért szükséges némi múlt a weblap életében, hogy információk álljanak rendelkezésünkre a marketing személyre szabáshoz?

Az online marketingben és sales-ben azt nevezzük automatizálásnak, amikor azokat a feladatokat, amiket eddig manuálisan csináltunk, ezután szoftveresen oldjuk meg. Egy website indulásánál a követőkód aktiválása után szinte azonnal jönnek a különböző adatok, akár a látogatottsággal, akár - a formok kitöltésével - más információkkal kapcsolatban. A kérdés, illetve a következő lépés, hogy mit kezdünk ezekkel az adatokkal: elindítunk automatizálva egy e-mail sorozatot vagy értesítjük az értékesítő kollégát, hogy foglalkozzon a lead-del? Ez döntés kérdése, a lényeg viszont, hogy 2022- ben már nagyon gyorsan jönnek be az ilyen típusú rendszerekbe az információk, és ezekkel a legkisebb cégek is tudnak élni, hiszen vannak ingyenes vagy nagyon olcsó szoftveres megoldások is. Ezek használhatók hírlevélnél, direkt mail-nél, landing oldalnál, chatbot-nál stb. Amire érdemes figyelni, hogy a kis cégek gyakran több szoftverrel igyekeznek összefésülni a dolgokat, mondván, hogy az úgy olcsóbb lesz, aztán később kiderül, hogy se nem olcsóbb, se nem egyszerűbb. Duplikálódnak az adatok, külön kell fizetni a szoftvereket, és már 5-10 ezres listánál rájönnek, hogy ez így összességében drága. Ekkor jönnek szóba az integrált megoldások, amik tulajdonképpen egy szoftvert jelentenek.

Az automatizálással kevesebb lesz a munkája a weboldal tulajdonosnak vagy inkább csak másfajta munkája lesz?

Munkája mindenképpen lesz vele, de másfajta. Az igazi előnyét inkább ott fogja érezni, hogy egy ideig biztosan nem kell több embert bekapcsolnia a marketingbe, azaz pénzt takarít meg. Egy valamit viszont tisztázni kell: automatizálni sok mindent lehet, de szükség van hozzá tartalomra. Azaz, ha nincs valamilyen content- vagy inbound marketingstratégia a cégnél, akkor nehezen fog menni. Tartalmat gyártani viszont nem ördöngösség. Egy kis cég esetében például, ha tudom, hogy mik az ügyfeleimnél a legnagyobb kihívások - amikre természetesen nekem van megoldásom - akkor csinálhatok erről egy listát, ami ennek a stratégiának az alapját képezi. Ezekről a témákról tudok egy néhány perces részekből álló podcast sorozatot indítani. A podcast sorozat alapján vagy én vagy külsős szövegírók tudnak készíteni cikkeket, amiket vagy ők vagy én fogok feltenni a weboldalra. Utána ezeket optimalizálni kell keresőre, majd megosztani a közösségi médiában. Így fog egy kicsi cégnél működni a content marketing, aminek köszönhetően lesz anyag mondjuk közösségi média marketing automatizálásra. Fel lehet tenni őket Facebook oldalra, csoportba, LinkedIn-re, saját profilra, céges profilra, Instagramra stb., és automatizálni, hogy ezek mikor menjenek ki. Hírlevelet is tudok előre készíteni, és azt is automatizálhatom, például időzítve, hogy két nap múlva ugyanaz a hírlevél menjen ki, amit korábban kiküldtem, csak most más tárggyal, és csak azoknak, akik az elsőt nem nyitották meg. Látjuk tehát, hogy összességében, egy egyszemélyes vállalkozásnál is lehet előre dolgozni, és hatékonynak lenni.

Az előbb már említetted az e-mail marketinget, amellyel tulajdonképpen az automatizálás története is indult. Milyen típusú automatizálási lehetőségek vannak, és ezekhez milyen szoftvereket javasolsz?

Napjainkban ötven olyan idekapcsolódó szoftverről beszélhetünk, ami több mint 10 éves, húszról, ami több, mint 20 éves, és rengetegről, ami startup, tehát teljesen új vagy csak pár éves. Ezeknek a skálázása a mikrocégtől a nagyvállalatig terjed, azaz attól függően tudnak a különböző méretű cégek választani közülük, hogy mit akarnak automatizálni. A közép- és nagy cégek általában integrált megoldást választanak, ami tulajdonképpen egy szoftvert jelent. Ilyen például a Hubspot vagy a Salesforce, aminek saját, a marketing automatizálással kapcsolatos moduljai vannak, de ott van a Microsoft D365 is, ami saját marketing cloud megoldásokkal rendelkezik. Ezzel szemben a kis cégek több szoftvert használnak sok mindenre. Például közösségi média marketing automatizálásra, leginkább posztolásra, vagy akár social sellingre, ami össze van kapcsolva a LinkedIn-nel és a segítségével külső megoldással tudok adatbázist építeni. Aztán landing oldal készítő szoftvert is használnak, ami az A/B teszteléstől kezdve a különböző mutációk készítésén át a mélyelemzésekig sok mindenre képes. E-mail marketingre is van külön szoftver, ami nagyon komplex is lehet, hiszen ma már nemcsak egymás utáni üzenetsorozatról beszélünk, hanem rendkívül szerteágazó automatizációról. És kapcsolódhatnak hozzá nemcsak e-mail-es, hanem a sales-szel kapcsolatos elemek is, illetve egyéb feladatok, változtatások a CRM-ben stb. De ott vannak a kampányokkal kapcsolatos automatizálások is, amelyek fizetős és nem fizetős elemeket tartalmaznak. Ma már Magyarországon sem ritka, hogy GoogleAds, Facebook vagy LinkedIn reklámfiókot adnak hozzá a marketing automatizálási rendszerhez, hogy egészen komplex remarketinget tudjanak csinálni a saját listáikból. A nem fizetősek pedig organikus posztok vagy cikkek lesznek, amelyek a kampánnyal kapcsolatosak. A kicsiknek külön szoftverek vannak form készítésre is, ami azt jelenti, hogy dinamikus formot tudnak csinálni.

Szóval nagyon sok lehetőség van, így a kezdő lépéseknél biztosan nem árt egy olyan külsős cég, amelyik segít elindulni az automatizálás útján.