Ajánlatot kérek

fws blog

Kötelező MPL szállítás - kérdések és válaszok

2024. február 24.
Kötelező MPL szállítás - kérdések és válaszok

Az új kormányrendeleti módosítás előírja, hogy 2024. március 28-tól minden B2C webshop (fogyasztó felé történő értékesítést jelöli, az angol business to consumer kifejezés rövidítése) köteles felkínálni az MPL (Magyar Posta Zrt.) szállítási lehetőségét az online értékesítés során. Ennek célja, hogy a vásárlóknak szélesebb körű és rugalmasabb szállítási lehetőségeket biztosítsanak a webáruházak. De mit is jelent ez pontosan a gyakorlatban? Tartsatok velünk, és nézzük meg a legfontosabb tudnivalókat!

Jogszabály Ismertetése

A 685/2023. (XII. 29.) Korm. rendelet értelmében minden webáruháznak, amely a fogyasztók felé értékesít, biztosítania kell az MPL által nyújtott postai szolgáltatás igénybevételének lehetőségét. Ez azt jelenti, hogy a webshopoknak fel kell tüntetni a postai szolgáltatás lehetőségét a többi szállítási mód mellett a honlapjukon. Így szól a jogszabály szövege:

§ A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet szerinti távollévők között kötött szerződés alapján értékesített áru kézbesítése érdekében az egyetemes postai szolgáltató által nyújtott postai szolgáltatás igénybevételének lehetőségét a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozás a honlapján biztosítja, feltéve, hogy az értékesített áru postai szolgáltatási szerződés keretében történő kézbesítését az egyetemes postai szolgáltató az általános szerződési feltételeiben lehetővé teszi.


Gyakori kérdések és válaszok

  • Kire vonatkozik a jogszabály?
    Azokra a webshopokra, akik magánszemélyeket is kiszolgálnak, és olyan terméket forgalmaznak, amit a Magyar Posta Zrt. az általános szerződési feltételei szerint szállítani tud.

  • Mit kell tenned a jogszabály szerint?
    Fel kell tüntetned a posta szolgáltatás lehetőségét a többi szállítási mód mellett. A jogszabály kizárólag ennyit ír elő.

  • Kell szerződni vagy regisztrálni?
    A jogszabály ezt nem írja elő, nem kötelező szerződni sem regisztrálni. A kedvezőbb szállítási feltételeket viszont csak regisztrált vagy szerződött ügyfelek kapnak a postától. Regisztrált webshopok számára az alábbi árakon veheted igénybe a postai szolgáltatást:

    Csomagautomatába, Posta Pontra vagy postára kézbesítve: bruttó 990 Ft/db.
    Háznál történő kézbesítés esetén: 0-10 kg-ig bruttó 1990 Ft/db.
    Háznál történő kézbesítés esetén: 10-20 kg-ig bruttó 2990 Ft/db.
    Háznál történő kézbesítés esetén: 20-40 kg-ig bruttó 5990 Ft/db.

  • Ezeket az árakat kötelező feltüntetni a webshopban?
    A posta által feltüntetett árak a regisztrált ügyfelek számára elérhető díjak. Amennyiben nincs olyan szerződésed a postával, ami előírná, milyen árakat vagy köteles feltüntetni, addig szabadon eldöntheted az adott szállítás díját. Viszont ez nem haladhatja meg összeget, amiért te igénybe vetted szolgáltatást.

  • Feltüntethetem drágábban a postai szolgáltatást?
    Nem, ezt jogszabály tiltja:
    “§45/2014, 7. § (1) A vállalkozás az adott fizetési mód igénybevételéért a fizetési móddal összefüggésben felmerült általa viselt költséget meghaladó díjat nem számíthat fel.”
    Tehát, ha a posta 990-ért viszi a csomagautomatába a küldeményt, akkor a webshop nem adhatja ezt a szállítási módot 5000 Ft-ért. Plusz kezelési, csomagolási költséget feltüntethetsz, viszont ennek mindenképpen külön tételként kell megjelennie.

  • Más szolgáltatóval nem is küldhetek csomagot? Ezt a jogszabály nem írja elő, továbbra is küldhetsz más szolgáltatóval csomagot, de fel kell tüntetned a postai szolgáltatás lehetőségét is.

Integrátorok, marketplace-ek, fulfillment szolgáltatók

  • Marketplace-ek esetén annak kell szerződnie a Postával, aki a szállításért felel, amennyiben a webshop felel a logisztikáért, akkor a webshop felelősége, hogy megjelenítse a Magyar Posta vagy MPL szállítás lehetőségét a honlapján. (Ehhez a webshopnak kell eldönteni, hogy szerződik vagy regisztrál a Magyar Posta oldalán.)

  • Ha integrátoron keresztül veszed igénybe az MPL szolgáltatását, akkor is meg kell jeleníteni a Magyar Postát, vagy az MPL-t, mint szolgáltatót, és a webshopban a kiszállítás alapdíjaként az integrátor által a számodra meghatározott összegeket szükséges feltüntetni, ami nem lehet magasabb a postai ÁSZF-ben megállapított díjaknál.

  • Fulfillment esetében a fulfillment szolgáltató szerződik, a webshop csak azért felel, hogy megjelenítse a Magyar Posta vagy MPL szolgáltatást.

Regisztráció vagy szerződés?

Az ÁSZF szolgáltatás igénybevételéhez regisztráció szükséges, így mindhárom kézbesítési csatornát igénybe tudod venni. Ha magasabb szintű szolgáltatásra van szükséged, akkor egyedi szerződést érdemes kötnöd. A szerződéskötésnek nincs minimum elvárása, az igénybe venni kívánt szolgáltatások alapján érdemes dönteni. Ha meggondolnád magad, akkor sincs gond, van átjárás a szerződéskötés és regisztráció között.

Regisztráció

Előnye, hogy kedvezőbb árakat, és gyorsabb ügyintézést tudsz igénybe venni, mint magánszemélyként. Az online kitöltő rendszer segítségével előre megcímzett csomagot bármelyik postán feladhatod, ahol (nagyobb postahivatalok esetén) külön ablak várja a regisztrált felhasználókat. Hátránya, hogy utánvételes feladásra ebben az esetben nincs lehetőség és a csomagot neked kell elvinned a postára, ebben az esetben érdemes egyedi szerződést kötni.
A regisztráció 5 perc alatt elvégezhető az alábbi linken: https://www.posta.hu/webaruhazi_regisztracio

Szerződés

Előnye, hogy több szolgáltatást és kedvezőbb árakat nyújt, mint a regisztráció. Továbbá a szerződött ügyfelek kérhetnek háznál történő csomagfeladást is. Ennek feltételeiről itt tájékozódhatsz.

Gyakorlati megvalósítás (*frissítés)

A megvalósítással kapcsolatban felkerestük a Magyar Postát, hogy hiteles válaszokat kapjunk:

  • Minden postai szolgáltatást fel kell tüntetni?
    Csak azokat a postai szolgáltatásokat kell feltüntetni, amiket használsz.
  • Mi a teendő, ha eddig csak házhozszállítás szerepelt az oldalon, logisztikai partner viszont nem?
    A kormányrendelet alapján kötelező feltüntetni a Magyar Posta szolgáltatásait. Ezt ott kell megjeleníteni, ahol a vásárlód szállítási módot választ. Ha csak a Magyar Posta lesz a logisztikai partnered, akkor elegendő ezt a megrendelő oldalon jelezned. Amennyiben több szolgáltató közül választhat, akkor azonos módon kell megjeleníteni a postai szolgáltatás(oka)t.
  • **Mi történik, ha a csomag tartalma meghaladja a 40 kg-ot? **
    A Magyar Posta csak 40 kg-ig tudja elszállítani a csomagokat. Ebben az esetben vagy 2 csomagot tudsz küldeni (dupla szállítási költséggel), vagy úgy állítod be a rendelési oldalt, hogy a 40 kg feletti csomagoknál nem jelenjen meg a postai szállítás lehetősége. Ha eddig nem mérted a rendelés előtt álló kosarak súlyát, akkor ehhez fejlesztésre lesz szükséged.
  • Raklapos szállítás esetén is kötelező feltüntetni a Magyar Posta szolgáltatásait?
    Mivel a posta a szerződött ügyfelei számára biztosít raklapos szállítást is, ezért ez nem képez kivételt a jogszabály alól.
  • Mik azok a kivételes esetek, amikor nem kötelező feltűntetni az MPL szállítást?
    A Magyar Posta szolgáltatásait kizárólag abban az esetben szükséges feltüntetni a webáruházban, amennyiben belföldön történik a küldemények feladása, és a feladni kívánt termékkör az Általános Szerződési Feltételek értelmében postai kezelésbe vehető. A szállításból kizárt tárgyak listája a Postai Szolgáltatások Általános Szerződési Feltételeinek 1. sz. függelékében tekinthető meg.

Összefoglalás

A jogszabály előírja, hogy a magánszemélyeket is kiszolgáló webshopok felületén elérhetővé kell tenni a Magyar Posta szolgáltatásait is. Fontos, hogy a webáruházad időben alkalmazkodjon az új követelményekhez, így elkerülhetőek a jogi következményeket. Bár dr. Balczó Barnabás (az MPL igazgatója) szerint először figyelmeztetésekre lehet számítani, a megnövekedett fogyasztóvédelmi bírságok ismeretében nem érdemes kockáztatni. A jogszabállyal kapcsolatban felmerülő további kérdések megválaszolására a posta létrehozott egy gyakran ismételt kérdések oldalt, amit ezen a linken érsz el.

Hogyan tudunk segíteni?

A webshopod működésétől függően egyedi fejlesztésekre lehet szükséged a jogszabályi megfeleléshez. A határidő (március 28.) rendkívül szűkös, ezért javasoljuk, mielőbb vedd fel velünk a kapcsolatot személyre szabott ajánlatunkért!

Továbbra is figyeljük a friss híreket az új jogszabállyal kapcsolatban, hogy tájékoztatni tudjunk a változásokról. Jogi szakvéleményért keresd fel a VirtualJog cikkét! Mindemellett javasoljuk, hogy kérdés esetén kérj személyre szabott tanácsot jogi képviselődtől!

Ez a bejegyzés tájékoztató jellegű. Mindig ellenőrizd a legfrissebb jogszabályi előírásokat és szükség esetén kérj szakértői tanácsot!