A szakmai konferenciákon való részvétel fontos számunkra, mert a fejlődés mellett lehetőséget biztosít a kapcsolatépítésre, az új ötletek és trendek megismerésére, melyet aztán ügyfeleink kampányainak optimalizálásánál is kamatoztatunk.
Az elmúlt fél évben két komolyabb marketinggel kapcsolatos rendezvényen is volt lehetőségem részt venni. Októberben a Digital Cube konferencián, múlt héten pedig a tizedik alkalommal megrendezett Magyar Marketing Fesztiválon. A konferencián elhangzottak alapján belső fws beszámolót is tartottam egy prezentációban, melynek kapcsán döntéseket hoztunk, fejlődési irányokat jelöltünk ki és tartalomkészítési ötleteket rögzítettünk.
Ebben a bejegyzésben a rendezvényen szerzett tapasztalatokról és marketing trendekről írok, melyekről cégvezetőként és/vagy marketingesként is minden bizonnyal hallani fogsz 2023-ban.
A Magyar Marketing Fesztivál alapítója Miklovicz Norbert, akinek a közreműködésével egy olyan rendezvény jött létre, ahol a szakma legfontosabb szereplői mellett a magyar kis- és középvállalkozások vezetői, döntéshozói, marketingesei és értékesítő kollégái vesznek részt.
A rendezvényen több slágertémával is találkoztam. Ami a legtöbbször visszaköszönt az előadások során mint az egyik legaktuálisabb téma, a minden szakmabelit foglalkoztató mesterséges intelligencia használata. Hogyan fogja ez befolyásolni a marketingesek munkáját? Egyelőre attól senki nem tart, hogy ez elveszi a tartalomírók munkáját, de mankóként egyre többen támaszkodnak erre a megoldásra. A duplikáció és plagizálás miatt érdemes nagyon körültekintőnek lenni a ChatGPT használata közben, még akkor is, ha az Openai elvileg felelősséget vállal, hogy a ChatGPT nem generál szerzői jogvédett tartalmat.
(Bár eddigi tapasztalataim szerint senki nem szívesen vallja be, de ennek a cikknek a megírásánál is kísérleteztem a ChatGPT-vel.)
Ezt a témát azért is muszáj megemlíteni, mert nem csak a marketinges szakmát tartja lázban. A chatbot tudása teljesen elképesztette a nagyközönséget. Amellett, hogy számítógépes kódokat is ír és elemez és matematikai feladatokat old meg, képes az organikus, emberihez hasonló szövegek generálására, és számos alkalmazási területe van, beleértve a nyelvi fordítást, a nyelvi modellezést és a szöveggenerálást olyan alkalmazásokhoz, mint például a chatbotok. A HVG tegnap megjelent cikke szerint még a Google-nál is bepánikoltak a hatékonysága miatt.
A konferencián elhangzottak szerint fellélegezhetnek az ügyfélszolgálatok a chatbotok használatának köszönhetően. A chatbot egy olyan szoftver, ami interaktív kommunikációra képes, emberi beavatkozás nélkül. Szintén nem arról van szó, hogy a chatbotok teljes mértékben képesek kiváltani az emberi munkaerőt, hiszen bármennyire is összetetten működnek, nyilvánvalóan nem tudnak minden feladatot megoldani. De az ismétlődő, ügyfélszolgálatot érintő kérdésekben nagy terhet vehetnek le a vállunkról.
Ezek természetesen már magyarul is elérhetőek és képesek akár több adatbázisból is információt kinyerni. De akár mesterséges intelligenciával is összekapcsolhatóak. Természetesen a vállalkozásod weboldalába is tudunk ilyet beépíteni, ha szeretnél könnyíteni az ügyfélszolgálat munkáján, vagy a GYIK-ban megjelenő kérdéseket interaktív módon jelenítenéd meg a weboldaladon.
Szintén sokszor visszaköszönt a konferencia alkalmával a GA4 váltás, ami weboldaltulajdonosként téged is érint július 1-től. A GA4 a Google Analytics legújabb verziója, amely 2020 októberében jelent meg és felváltja a Universal Analytic-szet (GA3), teljesen új típusú méréseket bevezetve. A váltás oka az, hogy egy robusztusabb és modernebb analitikai eszközre van szükség, amely jobban kezeli a mai digitális ökoszisztéma összetettségét és sokszínűségét. Úgy tervezték, hogy pontosabb és megbízhatóbb adatokat, jobb támogatást nyújtson az eszközök és platformok közötti nyomonkövetéshez, valamint jobban megfeleljen az adatvédelmi szabályoknak.
Az új funkciók közé tartozik az alkalmazások és webes adatok továbbfejlesztett mérése, az automatikus eseménykövetés, valamint a gépi tanulással támogatott javaslatok és előrejelzések. Összességében a GA4 célja, hogy hatékonyabb és használhatóbb betekintést nyújtson, hogy jobb döntéseket hozhass, és javíthasd a pontosabb adatok által a weboldalad teljesítményét. Ha részletesebben szeretnél tájékozódni a témában akkor olvasd el korábbi cikkünket.
A trendek/aktualitások mellett persze a már általánosabbnak számító témákkal is sokat foglalkoztak az előadók: social media jelenlét 2023-ban, válságálló marketing, értékesítés és marketing kapcsolata, a 2022-es év Google Ads újdonsága a PMAX kampányok. Nézzük ezeket is:
Közösségimédia-stratégia 2023 címmel tartott előadást a Liftup alapítója, Lévai Richárd. Ő is megemlítette az MI használatát a közösségi média posztok írásánál. Az online marketing szakértő elmondta: azt tapasztalja, hogy talán ügynökségi és ügyféloldalról is elkényelmesedtünk - ami a professzionális közösségi média használatot illeti. Arra buzdított, hogy érdemes több platformon jelen lenni, de a konzekvens jelenlét talán még ennél is fontosabb. Ha úgy érzed, nincs időd minden social media oldalad tartalmának megtervezésére egyedileg, akkor a generikus (vagyis általános) tartalmak használata is jobb, mintha nem posztolnál rendszeresen.
A különböző platformok különböző célcsoportokat vonzanak, így ha egy posztot kiteszel a Facebookra, nyugodtan használhatod az Insta, vagy más odaladra is. Az ideális persze az volna, ha minden oldal tartalmai egyediek lennének, a platformon jelenlévő közönség számára megtervezve. Ez lehet akár egy cél az idei év végére a marketingtervedben. Az előadás másik fő aspektusa a halogatás volt, aminél talán mindenki picit magára ismert. A témák a lábunk előtt hevernek nap, mint nap, a telefonunk pedig a zsebünkben. Ne féljünk használni! Az sem baj, ha nem profi az első videó amit készítesz, de érdemes elkezdeni hozzászoktatni magad a helyzethez, hogy akár tulajdonosként, akár tartalomgyártóként megszólítod a közönséged.
Ezt az előadást Lippner Tamás, értékesítési szakértő tartotta. Itt az alapvető fogalmak tisztázása után (sales és marketing közti különbségek) arról beszélt a szakértő, hogy mikor érdemes egy vállalkozásban sales-est alkalmaznunk és hogyan tud a sales és a marketing közötti kapcsolat jól működni (ha támogatják egymást). Lippner szerint a legtutibb sales az, ha felhívjuk a potenciális ügyféljelölteket, mert tapasztalatai szerint ekkor 5%-ról, akár 16%-ra nőhet a konverzió. Ez nyilván van olyan termék/szolgáltatás ahol működik, de általános igazságként nem hivatkoznék rá. Azt is elmondta, hogy az értékesítés nem “ördöngösség” és javaslata szerint sales-es helyett inkább olyan szakembert alkalmazzunk, aki jól érti a terméket. Ezzel szintén csak részben tudok egyetérteni, hiszen a termék tanulható, de a sales módszertana nehezebben sajátítható el, mert véleményem szerint ez habitus kérdése is. Az értékesítőknek alaposan meg kell ismerniük ügyfeleik igényeit, szükségleteit és fájdalmas pontjait ahhoz, hogy hatékonyan tudják eladni termékeiket vagy szolgáltatásaikat. Ez sok kutatást, elemzést, pszichológiai ismeretet és hatékony kommunikációt igényel, miközben a hitelességet is fontos megőrizni és e kettő patikamérlegen egyensúlyozik az értékesítés közben.
Ezzel a címmel tartott előadást Geiger Tamás, a JabJab vezetője. Több előadásán is volt szerencsém már részt venni, mindig nagyon felkészült előadó, aki rendkívül profi az analitika területén. Szó volt a bounce rate-ről, hogy bár sokan minőségi mutatóként tekintenek rá, eljárt felette az idő, mivel nem ad valós képet a visszafordulási arányról.
A szakértő helyette az engagement rate-re (elkötelezettség mérés) és az average time on page (az oldalon eltöltött átlagos idő) metrikákra hívta fel a közönség figyelmét a konverzió méréseken kívül. Lényegében a legfontosabb dolog, amit a weboldaladról meg akarsz tudni, hogy a közönséged szereti-e. Hiszen, csak ekkor tud hatékonyan működni. Ezek a mérőszámok épp ezért lesznek fontosak számodra is, mert ezt derítheted ki általuk. Az "elkötelezett munkamenet" olyan weboldal-látogatás, amely során a felhasználód két vagy több oldalt látogatott meg ...VAGY a látogató több mint 10 másodpercet töltött a weboldaladon ...VAGY teljesítette az egyik célt. Ha e három dolog bármelyike megtörténik, a látogatás hivatalosan is elkötelezett munkamenetnek minősül. Ha ezt olvasva elbizonytalanodtál és úgy érzed nem tudod mik lesznek a jó metrikák weboldalad számára, akkor kérd segítségünket a témában!
Erről tartotta előadását Bay Áron, az Exact Match társalapítója, akitől lehetőségem van személyesen is tanulni. Ezt a tudást pedig ügyfeleink fiókjainak optimalizálásánál kamatoztatom. Ennél az előadásnál is felmerült a MI használata a hirdetésszövegek írásánál, majd a Google Ads 2022-es újításáról, a Performance Max kampányokról esett szó. Áron kihangsúlyozta, ez a kampánytípus nem csak ecommerce vállalkozásoknál működhet jól, de konverziómérésen alapul, vagyis az, hogy jól működhet-e, szorosan összefügg a kampány teljesítményével. Amennyiben van egy (vagy több) jól mérhető konverziós célunk és türelmünk, és nem szezonális kampányt szeretnénk futtatni, elég jó számokat hozhat az eddigi tapasztalatok szerint. Webshopoknál nagyon fontos, hogy a termékfeed megfeleljen minden Google által támasztott elvárásnak. Itt még jó pár hasznos technikai javaslatról szó volt az előadás alatt. Összefoglalva mégis azt emelném ki, hogy a PMAX az elmúlt évet nézve várakozásokon felül teljesített, ígéretes kampánytípus, amely magas megtérülést hozhat a vállalkozások PPC hirdetéseiben. Mi is alkalmazzuk ezt több ügyfelünknél, jó eredményekkel.
Összességében a fesztivál nagy sikert aratott, értékes betekintést és inspirációt nyújtva a marketingipar szakértőinek és a vállalkozások döntéshozói számára is.