Ajánlatot kérek

fws blog

Webáruház-para: ezek a jogszabályváltozás első hónapjának tapasztalatai

2022. június 28.
Webáruház-para: ezek a jogszabályváltozás első hónapjának tapasztalatai

Hetek óta dolgozunk azon, hogy ügyfeleink webshopjai haladéktalanul/maradéktalanul megfeleljenek a webshop rendelet új szabályainak. Blogcikkünkben röviden bemutatjuk, hogy pontosan milyen változásokról van szó, majd beszámolunk az első hónap tapasztalatairól - fejlesztői, szakértői szemmel.

Az akciós ár feltüntetésének új korszaka

Az első, és minden bizonnyal legfontosabb újítás az akciós árakra vonatkozik. Az üzemeltetők az akciókat általában úgy kommunikálják, hogy a korábbi árat áthúzzák. Előfordul azonban, hogy ez a korábbi ár nem valós, és ezzel a kereskedő tulajdonképpen félrevezeti a vásárlókat. A jogszabálymódosítás ezt a fogyasztóvédelmi hiányosságot pótolja, amikor azt mondja: adott terméknél régi árként azt kell feltüntetni, amely az akciót megelőző 30 napos időszakban a legalacsonyabb árnak számított. Ha a leárazott termék kevesebb, mint 30 napja került forgalomba, az akciót megelőző 15 napot kell számításba venni. Ezek a szabályok nem vonatkoznak a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre, például a rövid lejáratú fogyaszthatósági idővel ellátott élelmiszerekre.

Vevővélemények és kommentek hitelessége

A vásárlói értékelések témaköre egy másik olyan terület, amelyet régóta viták és gyanakvó tekintetek öveznek. Egy-egy webshop böngészése közben sokunkban felmerülhet a kérdés, hogy vajon valódi emberek tollából származnak-e azok az 5 csillagos értékelések.

Illetve, felmerülhetett, egészen mostanáig.

Május 28. óta ugyanis minden webáruház-üzemeltetőnek tájékoztatnia kell a vásárlóit arról, hogy milyen módon gyűjtötte be a véleményeket, hogy közzéteszi-e a negatív értékeléseket is, valamint bizonyítania kell, hogy a vélemények valódiak. De hogyan célszerű ennek eleget tenni? Ügyfelünk, az országosan is ismert és elismert divatekszerbolt.hu ezt úgy oldotta meg, hogy feltöltött a webshopjába egy termékértékelési és moderálási szabályzatot, melynek linkjét elhelyeztük az értékelések alatt.

A sürgető értékesítési technikák alkonya

“Már csak 2 termék maradt ezen az áron!” “Az akció 3 óra múlva lejár!” “Utolsó szabad szoba!”

Az ilyen és ehhez hasonló mondatokat valószínűleg nem kell bemutatnunk. Az új jogszabályok értelmében a manipulatív befolyásolási eszközöknek is búcsút inthetnek az e-kereskedők. Ilyen például a kihelyezett visszaszámláló, a különleges ajánlat vagy bármilyen egyéb módszer, ami nyomást helyez a döntéshelyzetben álló felhasználóra.

Ha szeretnél bővebben tájékozódni a jogszabályváltozás adta kötelességeidről, javasoljuk, hogy keress fel egy szakembert! Emellett ÁSZF-ed frissítését is tűzd napirendi pontra, ebben partnerünk tud segíteni: https://www.fws.hu/gdpr-megfeleles.

Most pedig lépjünk át a gyakorlatba!

Az első hónap tapasztalatai fejlesztő szemmel

Ahogy korábban említettük, ügyfeleinkkel karöltve már mi is hetek óta dolgozunk a webáruházak frissítésén és naprakésszé tételén. A divatekszerbolt.hu példájánál maradva ismertetjük, hogyan zajlott a programozás szintjén az akciós árakra vonatkozó szabályok kivitelezése. A fent említett webshopban olyan fejlesztést valósítottunk meg, amellyel termékenként minden árváltozás dátummal együtt rögzítésre kerül. Akció esetén a rendszer automatikusan megkeresi az elmúlt 30 nap legalacsonyabb árát, és azt jeleníti meg a kedvezményes ár mellett.

Ezen felül a termékadatlapon az akciós ár mellett információs ikon is tájékoztatja a vásárlókat arról, hogy pontosan mi az az összeg, amit áthúzva látnak.

Kép betöltése...
A képen is láthatod, hogy pontosan hogyan oldottuk meg ügyfelünk termékadatlapját

Előfordulhatnak persze olyan kellemetlen esetek, amikor az elmúlt 30 nap legalacsonyabb ára kevesebb, mint maga az akciós ár. Mivel ez az ellentmondás kétségkívül furcsa üzenetet hordozna a vásárlók felé, ezt a kivételt is beépítettük a fejlesztésbe. Ilyen esetben nem jelenik meg az akciók között a termék - és így a korábbi árat sem tüntetjük fel.

Egy másik nehézség, amibe az első hónapban belefutottunk a beszállítói, illetve a gyártói áremelésekhez köthető. Tegyük fel, hogy adott egy nyaklánc, ami június 1-jén 15 ezer forintért érhető el a webshopban. A hónap során a gyártó úgy dönt, hogy egységesen megemeli a termék árát 20 ezer forintra, aztán jön a július, és 30%-os nyári akciót hirdet. Ő természetesen a legújabb árból fogja számítani a 30%-ot, vagyis 20 ezerről 14 ezer forintra csökkenti az árat. A webshopban azonban az elmúlt 30 nap legalacsonyabb árát, vagyis 15 ezer forintot kell megjeleníteni, mint korábbi ár.

A végeredmény a következő lenne: a vásárlókat az az üzenet fogadja a webshopban, hogy minden Thomas Sabo termékre 30% kedvezmény jár, majd amint rákattintanak a nyakláncra csodálkozva látják, hogy 15 ezer forintról 14 ezer forintra lett leértékelve.

Nem a legszerencsésebb helyzet.

A legcélszerűbb megoldás - amelyet mi is választottunk - az, hogy ilyen esetben nem közöljük a vásárlókkal az akciók százalékos értékét. Ez azonban inkább csak “tűzoltás” és hosszútávon nem fenntartható, hiszen ennek a marketingeszköznek az ereje éppen abban van, hogy a fogyasztó látja az árzuhanást. Azaz bizonyos e-kereskedőknek valószínűleg muszáj lesz ebből a szempontból újragondolni az árképzéssel és akciókkal kapcsolatos stratégiájukat.

Összességében elmondható, hogy sok még a szürke terület az új jogszabályok gyakorlati megvalósítása, illetve betartásának ellenőrzése kapcsán, és a megoldások nagyban függnek attól, hogy egy-egy webáruház hogyan van felépítve. Az azonban biztos, hogy foglalkozni kell vele, mert várhatóak ellenőrzések, akár bírságok is a témában. Fontos, hogy üzemeltetőként utánajárj, tájékozódj és a téged érintő jogi kötelezettségek megismerése után keresd fel a fejlesztőd és tedd meg a szükséges lépéseket!