Visszahívást kérek

fws blog

SEO vagy PPC? Hogyan hozd ki a legtöbbet a Google-ből?

2022. április 8.
SEO vagy PPC? Hogyan hozd ki a legtöbbet a Google-ből?

Minden vállalkozás életében központi szerepet tölt be, hogy milyen hirdetési stratégiát követ, milyen csatornákon éri el célközönségét. Ez különösen igaz a Google lehetőségeire, hiszen napjainkban ez a legnépszerűbb keresőmotor.

Azonban amennyire általánosnak tűnik ez a kérdés elsőre, annyira összetett válasz adható rá. Tényleg a jelenlegi helyzeteden, a költségvetéseden, a céljaidon és az iparágadon múlik, hogy merre kell indulnod.

Az első lépés mindenképp az, hogy meg kell értened potenciális vásárlóidat, illetve azt, hogy ők hogyan és mire használják az internetet. Ez alapján tudod eldönteni, hogy vállalkozásod számára a SEO, a PPC, vagy esetleg a kettő kombinációja lesz a nyerő.

Na de mit is jelentenek ezek a 3 betűs mozaikszavak? Ahhoz, hogy sikeres döntést hozz, először is ismerned kell a bennük rejlő lehetőségeket - és az esetleges hátrányokat.

Éppen ezért cikkünkben kibontjuk mindkettőt, és megnézzük, hogy melyik és hogyan fér bele a te marketing tervedbe.

Kép betöltése...
A képen láthatod a Google találati listáját, és a PPC illetve SEO megjelenését

SEO, vagyis a keresőoptimalizálás

A SEO lényege, hogy különböző módszerek segítségével elérjük, hogy honlapunk a Google, vagy más keresőmotor találati listáján minél előkelőbb helyen szerepeljen. Ilyen eszköz például a linképítés, a SEO modulok kitöltése címmel és leírással, szövegírás releváns kulcsszavakkal, tartalomgyártás vagy sitemap készítése.

A keresőoptimalizálással kapcsolatban a legfontosabb tényező, hogy organikus, tehát nem kell fizetned azért, hogy feljebb kerülj a listán. Elméletileg.

Azonban nem csak a konkrét pénzbeli befektetéssel kell számolni. Idő, szakértői csapat és más erőforrások is szükségesek a sikeres SEO stratégiához.

A SEO előnyei a PPC-vel szemben

Költséghatékony. Az egyik legkifizetődőbb módszer arra, hogy fejleszd a weboldalad és márkád láthatóságát. Bár nem feltétlen egyszeri befektetést jelent, hosszú távon mindenképp kötlséghatékonyabb, mint a hirdetések.

Organikus forgalmat generál. Talán a legnagyobb ütőkártyája, hogy nem kell fizetned a kattintásokért. Teljesen organikusan vezeti a látogatókat a honlapodra.

Állandó és hosszú távra szól. A SEO-hoz türelem kell, hiszen nem egyik napról a másikra hozza meg az áttörő sikert. Ha azonban sikerül feltornáznod magad a találati listán, bebiztosítottad a helyed akár évekre. Attól sem kell tartanod, hogy elfogy a büdzsé, és hirtelen eltűnik honlapod.. Éjjel-nappal jelen vagy a keresők előtt.

Több kattintást eredményez. Egy 2019-es tanulmány alapján az organikus találatok akár 10-szer több kattintást vonzanak be. Ez azt jelenti, hogy nagyobb forgalmat tudhatsz magadnak anélkül, hogy a hirdetési költségeken kellene aggódnod.

A SEO hátrányai a PPC-vel szemben

Hosszabb idő alatt hoz eredményt. Főleg egy kezdő vállalkozásnak vagy új domain címnek jelent nagy kihívást. Akár több hónapra is szükség lehet a szemmel látható eredményekhez.

Sok különböző, specializált szakembert igényel. A technikai tényezőktől kezdve a linképítésen át a tartalomírásig rengeteg különböző szakterületet ölel magába. Így akár ügynökség felbérlése, akár belső csapat kialakítása mellett döntesz, számolnod kell ezeknek a költségeivel.

Folyamatos figyelmet igényel. Egy idő után kifejezetten nagy nyomást jelenthet az, hogy folyamatosan követni kell a legújabb trendeket - különösen azért, mert a Google algoritmusa gyakran áll elő változásokkal.

Nem ad garanciát a sikerre. Még akkor sem, ha a legprofibb csapat gondoskodik arról, hogy minden aspektus mentén megfeleljen weboldalad a keresőoptimalizálás feltételeinek. Előfordul, hogy nem tudod minden versenytársadat megelőzni - főleg, ha telített piacon tevékenykedsz.

Kinek ajánljuk a SEO-t?

Olyan vállalkozásoknak, akik szűkebb költségvetéssel rendelkeznek, és tudnak várni néhány hónapot a látható sikerekre. Azoknak, akik szeretnének hosszú távon jelen lenni a felhasználók előtt, és be merik vállalni a vele járó kockázatokat.

Hiszen ha sikerül elérni a kitűzött célokat, akkor tényleg megéri.

Ismered a mondást, ugye? Jó munkához bizony idő kell.

Kép betöltése...
Táblázatban összefoglaltuk a SEO és a PPC előnyeit és hátrányait

A PPC, vagyis a kattintásonkénti fizetés, pay-per-click

Beléptünk a hirdetés kategóriába. A PPC-be tartoznak a Google találati lista tetején megjelent linkek, amikért a hirdető akkor fizet, ha valamelyik felhasználó rákattint a hirdetésre. Itt a találati lista mellé csatlakoznak a Shopping, a YouTube, a Gmail és a Display hirdetések is. Ez utóbbiba tartoznak azok, amelyekkel bármilyen weboldalon találkozunk böngészés során.

A PPC lényege, hogy relevancia és az egy kattintásra meghatározott maximális költség alapján rangsorolja a hirdetéseket az algoritmus. Úgy kell elképzelni, mint egy aukciót, amiben az eladók versenyeznek a vevőkért.

A PPC előnyei a SEO-val szemben

Szinte azonnali eredmények. Miután marketing csapatod vagy külső partnered elvégezte az induláshoz szükséges teendőket, pár napon belül érkezhetnek is a vevők és az érdeklődők az oldaladra. Nem kell hónapokat várnod az eredményekre.

Te lehetsz az első, akit meglát a felhasználó. A fenti képen is látható, hogy a hirdetések mindig a lista tetején helyezkednek el. Ez azt jelenti, hogy - ellenben a jóval hátrébb megjelenő organikus találatoktól - egyből téged fog meglátni potenciális vásárlód.

Növelheted márkád jelenlétét és ismertségét. Az előző pontból adódóan márkaismertséged növelésére is remek eszköz a PPC. A hirdetési bővítmények (pl. telefonszám és belső-link bővítmény) arra is lehetőséget kínálnak, hogy felhívd a felhasználók figyelmét és növeld aktivitásukat.

Több hirdetési formátumból választhatsz. Ahogy korábban említettem, a keresőhirdetéseken túl más felületekre is kitárja a kapukat a PPC. Így pontosan a célközönségednek megfelelő formátumot tudod kiválasztani.

A PPC hátrányai a SEO-val szemben

Minden egyes kattintásért fizetsz. A legszembetűnőbb hátrány bizonyára ez. A Google szigorúan veszi a zavartalan felhasználói élmény biztosítását, és ha nem releváns az oldalad akár több száz forintos kattintásonkénti költséggel is számolhatsz. Az árat nagyban befolyásolja továbbá iparágad és annak telítettsége.

Nagyobb kezdeti beruházást igényel. A gyors eredményeknek ára van. Ha heteken belül megtérülést szeretnél látni, bizony nagyobb befektetéssel kell számolnod.

Szakértelmet igényel. Bár a SEO-nál is kiemeltem a speciális szakembereket, itt is meg kell említeni. Ugyanúgy hozzáértő csapatra vagy belső marketingesre van szükséged.

Nem állandó. A gyorsaság és az állandóság nem mindig járnak kéz a kézben. A hirdetéseid bármikor eltűnhetnek, ha túlléped a beállított költségmaximumot, ráadásul egy idő után kifáradnak, és frissítésre szorulnak.

Kinek ajánljuk a PPC-t?

Azoknak a cégeknek, akik azonnali eredményeket szeretnének látni, és megengedhetnek maguknak nagyobb mértékű beruházást is. Olyanoknak, akik biztosra mennének, és szeretnék weboldalukat a találati lista első helyén látni.

Ha pedig van rá kapacitásod, akkor javasoljuk a két módszer ötvözését. Az is egy megoldás lehet, hogy elindulsz a hirdetésekkel, és így addig is jelen vagy a felhasználók előtt, amíg a keresőoptimalizálás meghozza a kívánt eredményeket. Jó taktika lehet továbbá az időszakos hirdetési kampányok indítása.

Mindig tartsd szem előtt, hogy a legfontosabb, hogy ismerd az iparágat és a célközönséget, és hozzájuk igazítsd a stratégiádat!