Ajánlatot kérek

fws blog

Önkormányzati honlapok 2021-ben - kötelező elemek és elvárások

2020. október 16.
Önkormányzati honlapok 2021-ben - kötelező elemek és elvárások

2021 érkezésével nagy feladat előtt állnak az önkormányzati weboldalak kezelői. A kötelezően feltöltendő dokumentumok száma évről-évre növekszik, emellett a hatóságoktól érkező tájékoztatókat és folyamatos, naprakész adatokat kell közzétenniük a honlapon. Mindezt kiegészíti 2020. szeptember 23-tól a Közszféra honlapjainak kötelező akadálymentesítése.

Elvárások Önkormányzati honlapokkal szemben 2021-ben

Csapatunk több önkormányzat weboldalát készítette és üzemelteti, az elmúlt hónapokban mi is felfigyeltünk a növekvő számú megkeresésre, kérésre a közszférából. Bejegyzésünkben összegyűjtöttük, mire érdemes odafigyelnie egy önkormányzatnak ahhoz, hogy minden elvárásnak megfeleljen 2021-re.

Kötelező dokumentumok, pályázati adatok megosztása

A 305/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet már 15 évvel ezelőtt meghatározta az önkormányzatok felelősségét a település lakosságát érintő, közérdekű dokumentumok, információk közzétételére. Ilyen dokumentumok például a helyi rendeletek, tájékoztatók, választások információi vagy a testületi ülések jegyzőkönyvei. Ezeket a dokumentumokat érdemes egy a célra tervezett dokumentumtárba tölteni, ahol egy helyen megtalálhatóak. Barbacs község honlapjára is hasonló, áttekinthető dokumentumtárat készítettünk.

Naprakész informálás, tájékoztatás

A honlapon közölt információk átláthatóan bemutatják az önkormányzat tevékenységeit és működését. Ezzel pedig határozottan közelebb kerülhetnek a település lakóihoz. A település aktualitásainak, híreinek és programjainak megosztása habár nem kormányzati előírás, rengeteget segíthet a lakosokkal történő pozitív kapcsolatok fenntartásában.

Kép betöltése...
Petőháza közés honlapján láthatóan folyamatosan közzéteszik az aktualitásokat

Ilyen tájékoztatás gyors megosztása azonban nem csak a polgárok informálása miatt fontos, hanem könnyen lehet, hogy ellenőrző hatóság kérése érkezik az önkormányzathoz. Az elmúlt hónapban több önkormányzat oldalára is ki kellett helyezni a Magyar Államkincstár tájékoztatóját.

Honlap elérhetősége

Az eddig felsoroltak közül talán a leginkább evidens, hogy a weboldal elérhető legyen. De gondolj csak bele, te is biztosan találkoztál már olyan hivatalos szerv weboldalával, amely éppen a leterhelés vagy még rosszabb esetben külső támadások miatt nem volt elérhető!

Önkormányzatok esetén kiemelt kötelesség, hogy a weboldal tartalmai mindig elérhetőek legyenek. Ezért is különösen nagy kockázat frissítések nélkül sablon honlapokat használniuk. Ugyanis a régebbi, több éve nem frissített rendszereket könnyebben feltörhetik és elérhetetlenné tehetik az adathalászok.

Akadálymentesítés

Az akadálymentes böngészés már több éve az Európai Unió célkeresztjében van, a 2016-ban elfogadott alapelvek szerint pedig 2020. szeptember 23-tól minden magyarországi önkormányzat, iskola és közszférához tartozó intézménynek kötelessége a honlap akadálymentesítése.

Ez olyan módosításokat jelent a weboldalakon, amelyeket fejlesztői segítséggel lehet kivitelezni. A pontos elvárásokról és akadálymentesítési lehetőségekről korábbi cikkünkben részletesen olvashatsz.

Gyors és könnyű kezelhetőség

Ez az elvárás nem az ellenőrző hatóságok, jogszabályi előírások vagy a polgárok miatt került fel a listára. Ez az önkormányzat dolgozóinak fontos. Sajnos még ma is sokszor halljuk azt, hogy egyes weboldalak kezelése igazi rémálom. Hosszú munkaórák és lassú feltöltések után egy pillanatnyi kimaradás a rendszerben, majd az egészet kezdhetik előlről.

Tudjuk, hogy a legtöbb önkormányzatnál nincs dedikált kolléga, akinek az a kizárólagos feladata, hogy a honlapot kezelje. Nincs idő arra, hogy valaki órákat töltsön el néhány dokumentum és hír feltöltésével. De az sem megoldás, hogy minden alkalommal a fejlesztőt kelljen hívogatni, ha valami újat szeretnének megosztani.

A kötelező tartalmak folyamatosan növekvő számával a gyorsan és könnyen kezelhető adminisztrációs felületek egyre fontosabbá válnak.

Hivatalos felület, hivatalos kommunikáció

Végül, de nem utolsó sorban fontos megemlíteni, hogy a honlap rendeltetése, hogy hivatalos felületként képviselje az önkormányzatot.

A Facebook oldalak valóban tökéletesek arra a célra, hogy rendezvényekről, programokról önfeledtebb komunnikációval építsék a közösséget, azonban ahogy egy cég sem a Facebook oldalán adja el termékeit és szolgáltatásait, az önkormányzat sem a Facebook oldalra tölti fel a a pályázatok, szabályozások és hatósági elvárások dokumentációit.

Hogyan felelhettek meg minden elvárásnak 2021-ben?

Nem könnyű az önkormányzatok helyzete a weben. Kötelező dokumentumok és tájékoztatók feltöltése mellett figyelni kell a honlap naprakészen tartására, 2020. szeptembere óta az akadálymentességre, az állandó elérhetőségre, a könnyű kezelhetőségre és a közbizalom növelésére áttekinthető, autentikus információkkal. Ehhez a több éve készített, frissítés nélküli sablon honlap már nem nyújt megbízható alapot.

Természetesen tisztában vagyunk azzal, hogy nem minden önkormányzat engedheti meg magának az egyedi megjelenésű és funkciókkal fejlesztett honlapokat. Annak érdekében, hogy azon önkormányzatoknak is segítsünk, akik alacsonyabb költségkerettel rendelkeznek, de így is szeretnének megfelelni az elvárásoknak, kitaláltunk egy új, kedvező megoldást. További információért vedd fel velünk a kapcsolatot az ugyfelszolgalat@fws.hu e-mail címen!