Ajánlatot kérek

fws blog

Miért nem érdemes hinni a Google PageSpeednek?

2019. március 11.
Miért nem érdemes hinni a Google PageSpeednek?

Mi az a PageSpeed?

A PageSpeed Insights eszközt az évtized elején fejlesztette ki a Google, azzal a céllal, hogy a felhasználók tesztelni tudják weboldaluk sebességét.  A működésének lényege, hogy a Google PageSpeed Insights weboldalon be tudod írni weboldalad URL-jét és a Lighthouse nevű szoftver lefuttat egy elemzést a honlapon, mobil és asztali verzióján egyaránt.  

Az elemzés után pontszámokat ad a weboldalad sebességére. 0-49 pontig lassúnak, 50-89 pontig átlagosnak, míg 90-100 pontig gyorsnak értékeli. A pontszámokon kívül fejlesztési tippeket is kínál, amelyek a szoftver szerint felgyorsítják a honlapot.

Megnéztük blogunk értékelését és az alábbi eredményeket kaptuk. 











Láthatjuk, hogy mobilon alacsonyabb értékelést kaptunk, ez legtöbb esetben így van, mivel a Lighthouse feltételei sokkal szigorúbbak mobil platformokon. Ezek a pontszámok azonban a felhasználói élmény tekintetében nem mérvadóak. 


A PageSpeed ellentmondásai

Egy weboldal betöltési sebessége valóban nem elhanyagolható szempont. A Google 2018 júliusában kiadott frissítése óta a honlapok mobilos betöltésének gyorsasága sorba rendezési szempont. Ezzel igyekeznek a Google-nél elérni, hogy az egyre növekvő méretű mobilos felhasználóbázist minőségi és gyors weboldalakkal szolgáljanak ki. 

Ezzel szemben a PageSpeed nem csak a weboldal valóságos betöltési idejét méri, hanem azt az időt is ami alatt a Lighthouse botjai képesek feltérképezni honlapodat. Így a kialakult pontszám nem pontosan tükrözi a honlapod sebességét, inkább a Google által javasolt változtatások mennyiségét mutatja meg. 

Mindannyiunk legfőbb célja, hogy weboldalunkon a felhasználói élmény zavartalan legyen és látogatóink örömmel böngésszenek oldalunkon. Ehhez valóban szükség van egy modern honlapra és némi figyelemre a vizuális tartalmaknál (korábbi cikkünkben olvashatsz a weboldaladra feltöltött videók hátrányairól).

Azonban a PageSpeed javaslataival legtöbbször csupán ezredmásodpercnyi sebességnövekedést érhetnénk el, amely emberi szemmel nem is érzékelhető. A látható eredmény maximum a PageSpeed pontszámok növekedése lehet. Ilyen minimális mértékű növekedés azonban nincs egyensúlyban a rászánt fejlesztői munkával és költségekkel.

Végül fontos még megjegyezni, hogy habár nagyon is számít a sebesség a Google találatok sorba rendezésénél, a legfontosabb szempontok még mindig a keresőoptimalizált szövegek, egyedi tartalmak és weboldaladra mutató minőségi linkek.

A sebesség megítélésénél pedig inkább hagyatkozzunk felhasználói tesztekre és ne kizárólag a robotok által adott eredményre!