Mi az a PageSpeed?
A PageSpeed Insights eszközt az évtized elején fejlesztette ki a Google, azzal a céllal, hogy a felhasználók tesztelni tudják weboldaluk sebességét. A működésének lényege, hogy a Google PageSpeed Insights weboldalon be tudod írni weboldalad URL-jét és a Lighthouse nevű szoftver lefuttat egy elemzést a honlapon, mobil és asztali verzióján egyaránt.
Az elemzés után pontszámokat ad a weboldalad sebességére. 0-49 pontig lassúnak, 50-89 pontig átlagosnak, míg 90-100 pontig gyorsnak értékeli. A pontszámokon kívül fejlesztési tippeket is kínál, amelyek a szoftver szerint felgyorsítják a honlapot.
Megnéztük blogunk értékelését és az alábbi eredményeket kaptuk.
Láthatjuk, hogy mobilon alacsonyabb értékelést kaptunk, ez legtöbb esetben így van, mivel a Lighthouse feltételei sokkal szigorúbbak mobil platformokon. Ezek a pontszámok azonban a felhasználói élmény tekintetében nem mérvadóak.
A PageSpeed ellentmondásai
Mindannyiunk legfőbb célja, hogy weboldalunkon a felhasználói élmény zavartalan legyen és látogatóink örömmel böngésszenek oldalunkon. Ehhez valóban szükség van egy modern honlapra és némi figyelemre a vizuális tartalmaknál (korábbi cikkünkben olvashatsz a weboldaladra feltöltött videók hátrányairól).
Azonban a PageSpeed javaslataival legtöbbször csupán ezredmásodpercnyi sebességnövekedést érhetnénk el, amely emberi szemmel nem is érzékelhető. A látható eredmény maximum a PageSpeed pontszámok növekedése lehet. Ilyen minimális mértékű növekedés azonban nincs egyensúlyban a rászánt fejlesztői munkával és költségekkel.
Végül fontos még megjegyezni, hogy habár nagyon is számít a sebesség a Google találatok sorba rendezésénél, a legfontosabb szempontok még mindig a keresőoptimalizált szövegek, egyedi tartalmak és weboldaladra mutató minőségi linkek.
A sebesség megítélésénél pedig inkább hagyatkozzunk felhasználói tesztekre és ne kizárólag a robotok által adott eredményre!