Visszahívást kérek

fws blog

Mi az a kosárérték és hogyan tudod növelni?

2020. augusztus 4.
Mi az a kosárérték és hogyan tudod növelni?

Mi az a kosárérték? 

Természetesen elsőként legfontosabb a fogalom tisztázása. A webáruházak esetén számos fontos mutató van, amit tulajdonosként vagy marketingesként figyelned kell. A kosárba helyezett termékek, kosárelhagyások, rendelések száma vagy éppen a bevétel valószínűleg mindenki számára alap. 

A fent felsorolt értékek sokat megmutatnak egy webshop teljesítményéről és remek táptalajt biztosítanak az optimalizáláshoz. 

De térjünk csak rá a kosárértékre! Definíció szerint az átlagos kosárértékből megtudhatod, mennyi a webshopba érkező rendelések értéke. Azaz mennyit költ egy vásárló egy rendelés során. Ahhoz, hogy kiszámolhassuk ezt a mutatót, egy adott időszak összes bevételét kell elosztanod a rendelések számával. Például így:

Átlagos kosárérték = Összes bevétel (előző hónap) / Rendelések száma (előző hónap)

Ezzel megtudhatjuk, hogy az előző hónapban mennyi volt az átlagos kosárérték. Képzeletbeli webshopunkban a bevétel 1 millió Ft volt, a rendelések száma pedig 250, akkor az átlagos kosárérték 4000 Ft az adott hónapban. 

Most, hogy képzeletbeli webáruházunkról tudjuk, egy rendeléssel átlagosan 4000 Ft összegben értékesítünk, itt az ideje, hogy ennek az összegnek a növelésén gondolkozzunk.

Tipp! Számold ki gyorsan te is, mennyi volt az előző hónapban az átlag kosárértéked! 

Miért érdemes maximalizálni a kosárértéket?

Az előző számolgatások után biztosan egyértelmű, hogy a kosárérték növelésével egyenes arányban nő a bevétel is. Minél több a bevétel, annál több lesz a profit is. 

Továbbá költséghatékonyabb lehet marketinged is. A webshopok marketingjében elengedhetetlen az online hirdetések használata. Azonban a hirdetések megtérülése nagymértékben függ attól, mekkora a kosárba helyezett és megvásárolt termékek értéke. Ha eddig az 500 Ft hirdetési költségből sikerült 4000 Ft-os kosárértéket elérni, akkor a kosárérték növelésével a hirdetéseinket is hatékonyabbá tehetjük.

Végül fontos megemlíteni, hogy számos webshop szállít raktárkészletből, amelyek esetében a nagyobb kosárérték több termék eladását és raktárkapacitás felszabadulását is jelentheti.


Webshop tulajdonosként könnyedén lehet azonosulni ezekkel az előnyökkel. Már csak az a kérdés, hogyan növelheted eredményesen a kosárértéket. 


Megoldások a kosárérték növelésére


1. Ingyenes szállítás bizonyos kosárérték felett

Az egyik legnépszerűbb megoldás, amellyel te is biztosan találkoztál már online vásárlás során az ingyenes szállítás lehetősége. Egy előre meghatározott kosárérték, (például 10.000 Ft) felett esélyt ad a webshop a vásárlónak, hogy elkerülhesse a számára amúgy is tehernek tűnő szállítási díjat.

Fogyasztóként ezt sokszor győzelemként élhetjük meg, hogy sikerült annyi terméket összeválogatni a böngészés során, amellyel a szállításért már nem kell fizetni. Ezt a belső folyamatot tovább erősítheted játékosítással. Például küldetésként tűzöd ki a cél kosárérték elérését és minden tétel kosárba helyezése után tovább buzdítod a vásárlót a végső küldetésének befejezésére. 

Egy korábbi kutatás szerint az átlag kosárérték 130%-ával érdemes számolni az ingyenes szállítás értékének meghatározásánál. Ez azonban webshoponként és termékenként változhat.


2. Kedvezmények bizonyos kosárérték felett

Az előző megoldáshoz hasonló kosárérték növelő lépés lehet, ha egy meghatározott összeg felett kedvezményt kínálsz a vásárlóknak. Például, 10.000 Ft-os kosárérték felett 5% kedvezmény a teljes rendelésre. 

Ellentmondásosnak tűnhet, hogy kedvezményekkel bevétel növekedést érhetsz el, azonban megfelelő mértékű kosárérték növekedéssel bőven megtérülhet ez a kedvezmény. Itt érdemes úgy kialakítani a célzott kosárértéket, hogy az kellő mértékben a korábbi átlag felett legyen. Így minimalizálva azon rendelések számát, amelyek egyébként is túllépték volna a küszöb összeget.


3. Ajándék termék

Kettőt fizet hármat kap típusú kedvezmények még ma is nagy népszerűségnek örvendnek. Az ilyen kedvezmények főképp gyorsan fogyó termékeknél jellemzőek, amelyekből egy idő után, amúgy is többre lehet szüksége a vásárlóknak.

Az ajándék termék megoldással azonban gyorsan felmerül a probléma, hogy kevés olyan termék létezik, amelyből valóban többre is szüksége lehet a fogyasztóknak, miközben 2 db értékesítéséből annyi profit származik, hogy megérje a 3.-at ajándékba adni. 


4. Ajándékkártyák

Az ajándéktermék megoldás helyett a legtöbb webshopnál sokkal jobb lehet az ajándékkártyák bevezetése. Az ajánddékkártyák az ingyenes szállításhoz hasonlóan hatékonyan növelhetik a kosárértéket. 

A megoldás kivitelezése is egyszerű,  egy előre kiszámolt rendelés értékhez, maradjunk a 10.000 Ft-os példánknál, társíthatsz egy 1000 Ft kedvezményre feljogosító kártyát, amit a vásárló a következő alkalommal felhasználható. Egyedi webshopokban ez kuponkezelő funkciókkal könnyedén megoldható. 

Így nem csak az adott rendelésedben növeled meg a kosárértéket, de további rendelésre is ösztönzöd webshopodban, mivel ha már megvan az ajándékkártyája, akkor azt nagy valószínűséggel fel is fogja használni. 


Természetesen arra itt is figyelned kell, hogy a kedvezmény ne menjen a profit rovására, valamint a kártya felhasználására is elegendő ideje legyen (pl.: hűtőket értékesítő webáruházban nem valószínű, hogy 2 napon belül újra vásárolni fog ugyanazon felhasználó).


5. Kosárérték növelés áldozatok nélkül: upsell

Az eddig felsorolt megoldások a fejlesztési költségen felül mind további költséggel, mondhatni "áldozattal" jártak. A szállítási díj elengedése, kedvezmények vagy ingyenes termékek ajándékozása megfelelő tervezést és kalkulációt követően lehet profitabilis, viszont állandó figyelmet igényel. Amennyiben nem hozza a várt eredményeket, még veszteséget is okozhat. 

Azzal az örömhírrel szolgálhatunk, hogy van olyan megoldás, amely használatával nem kell áldozatokat hozni a kosárérték növeléséért. Ez nem más, mint az upsell. 

Online vásárlás során már mindenki találkozhatott úgynevezett upsell és cross-sell ajánlatokkal. Egy új mobiltelefon kosárba helyezése után azonnal felugró, mobilhoz illő tok vagy egy ékszer vásárlást kiegészítő díszcsomagolás javaslata valószínűleg téged is megtalált már. 

A cross-sell esetén a kosárba helyezett termékhez ajánlhatsz hozzáillő kiegészítő terméket, így növelve a kosárértéket egy egyszerű, figyelmes javaslattal. Míg upsell esetén extra funkciókat, szolgáltatásokat kínálhatsz egy kosárba helyezett termékhez. Ilyen lehet a prémium support vagy például díszcsomagolás rendelhetősége. 

Így ajándékok és kedvezmények nélkül érhetsz el magasabb kosárértéket. A megoldásban rejlő potenciál miatt számos webáruházban találkozhatsz upsell ajánlatokkal. 

Sokszor azonban irreleváns, rendelésünkhöz egyáltalán nem illő termékekről kapunk upsell ajánlatokat. Sőt, sok esetben a felugró upsell ablakok technológiai megoldása elveszi a vásárlók kedvét a rendeléstől. Ezek elkerülése webshop tulajdonosként kiemelten fontos, mivel a kosárérték növekedése helyett ellentétes hatást, kosár elhagyást eredményezhetnek.

Olvass még többet egyedi webshopokról és hosszú távon hasznot hozó működésükről blogunkban!