Visszahívást kérek

fws blog

Hogyan érintenek az iOS 14 adatvédelmi frissítései hirdetőként és felhasználóként?

2021. január 25.
Hogyan érintenek az iOS 14 adatvédelmi frissítései hirdetőként és felhasználóként?

Megérkezett az Apple operációs rendszerének legújabb frissítése, az iOS 14, nem kevés fejfájást okozva a Facebooknak, és valószínűleg még rengeteg más mobil applikáció üzemeltetőnek. Az egyik új funkció ugyanis a felhasználók személyes adatainak védelméért vívott háborúban egy újabb csatát hivatott megnyerni. De vajon mennyire számít ez győzelemnek?

A frissítés értelmében minden App Storeban megjelenő alkalmazás, köztük a Facebook, Instagram és YouTube köteles feltüntetni, hogy pontosan milyen adatokat és milyen céllal használnak fel. Ezt megerősítve a programok megnyitásakor az IOS felülete egy felugró ablakban kéri a felhasználót, hogy nyilatkozzon arról, hozzájárul-e a teljeskörű adatkezeléshez. Ez a szinte teljes képernyőn megjelenő, a Facebook szerint “elriasztó hatású” ablak valószínűleg nagyobb arányban eredményez majd nemleges választ, főleg azok között, akiknek személyes adataik védelme eddig is kiemelten fontos volt.

Kép betöltése...
A felugró ablakban azt olvashatjuk, hogy a “Pal About” engedélyedet kéri, hogy más vállalatok alkalmazásain és weboldalain keresztül kövessen. Az adatgyűjtés következtében az adataid személyre szabott hirdetések készítéséhez lesznek felhasználva.

Forrás: https://9to5mac.com/2020/07/03/permission-for-tracking

Számodra, mint hirdető, mik lesznek a változások?

Azon felhasználók, akik nem engedélyezik az adatkezelést a Facebook, Instagram vagy bármely más applikáció számára, szinte célozhatatlanná válnak. Ha célközönségből sokan döntenek személyes adataik elrejtése mellett, kevesebb információ áll majd rendelkezésedre, sokkal nehezebb lesz pontosan elérni a célcsoportod. Ez még nagyobb kihívás lesz azoknak a cégeknek, köztük a B2B vállalkozásoknak, akik szűkebb fogyasztói réteget céloznak meg.

A hirdetések személyre szabhatósága egy rendkívül fontos tényező az online marketingben, és anélkül garantáltan nagyobb lesz a meddőszórás, tehát az olyan elért emberek száma, akik nem tartoznak a célcsoportba. Ez olyan lesz, mintha egy Index bannert vagy bármilyen TV reklámot vásárolnál. Szélesebb közönség és kevesebb potenciális érdeklődő magasabb költségért.

A kis,- és középvállalkozások szintén nehéz helyzetben lesznek, hiszen számukra az egyik legkedvezőbb hirdetési felület a Facebook. Ha szeretnéd megtudni, milyen eredmények érhetőek el az építőiparban Facebook hirdetésekkel, olvasd el esettanulmányunkat. Emellett az összes ingyenes applikáció is megemlítendő, hiszen a bevételük jelentős része hirdetésekből származik.

Nem csak a célzást, de az értékelés folyamatát is hátrányosan érinti az információhiány. Nehezebb a hirdetések hatékonyságának mérése, ezáltal a javítási és optimalizálási lehetőségek is. A vállalkozásodnak többet kell majd kísérleteznie a megfelelő eredmények eléréséhez. A mobil applikációk letöltéséhez kapcsolódó adatok szintén nem lesznek elérhetőek, tehát ez is jelentős információkiesést jelent.

Mit jelent ez neked Apple felhasználóként?

Bizonyára sokak számára vonzó, hogy személyes adataikat végre biztonságban érezhetik és megszabadulhatnak attól az érzéstől, hogy lassan már a gondolataikat is hallják az online jelenléttel rendelkező vállalatok. Ők biztosan nagyobb autonómiát kapnak digitális lábnyomuk irányításában, ennek azonban velejárója, hogy számukra kevésbé releváns ajánlatokkal fognak találkozni. A reklámok mennyisége nem változik, csupán tartalmuk nem fogja őket érdekelni annyira.

Hadd érzékeltessem neked egy példával! Eddig amikor éppen egy nagyobb vásárlási döntés előtt voltál, mondjuk laptopot akartál venni, a megtekintett oldalak mérőkódjainak köszönhetően folyamatosan remarketing hirdetéseket láthattál Facebook-on, Instán vagy Messengerben. Itt még az is könnyen előfordulhatott, hogy egy idő után akciót vagy valamilyen ajándékot ajánlottak neked a termék vásárlásáért. Velem is többször előfordult már, hogy kivártam a remarketing hirdetéseket és kedvezőbb áron jutottam hozzá a kiszemelt termékhez.

Most képzeld el, hogy a gondolataidban oly sokszor felmerülő új laptop helyett teljesen érdektelen termékekről, szolgáltatásokról kapsz hirdetéseket! Szerintem zavaróbb lesz, ha esküvői ruhákról vagy Tesla tesztvezetésről kapsz hirdetést akkor, amikor te egyáltalán nem tervezel ilyen szolgáltatásokat igénybe venni, hanem éppen laptopot szeretnél.

Kép betöltése...
Valóban megérné feladni a személyre szabott hirdetéseket és helyette véletlenszerű, irreleváns termékekről értesülni?

Lehetséges megoldások hirdetőknek

Hangsúlyozom, hogy a leírt változások csak az iOS rendszert használók mobilkészüléken folytatott tevékenységeire vonatkoznak. Míg Észak Amerikában az okostelefonok közül 56% Apple termék, addig ez az arány itthon közel 20%.

Néhány kiskapu már most is felmerült, ezeknek száma pedig remélhetőleg növekedni fog. Az app letöltések mérésére az egyik lehetőség az, hogy egy külön beírt programkód segítségével azonosítható, hogy az applikáció letöltése milyen forrásból valósult meg. Tehát megtudhatod, hogy az adott felhasználó egy hirdetésből, a weboldalról, esetleg egy másik alkalmazáson keresztül jutott el a telepítéshez. A mérési adatok megérkezése a biztonsági rendszer miatt azonban akár 2 napot is csúszhat, így a kifejezetten app letöltést ösztönző kampányok nem mérhetők pontosan.

A Facebook az első pillanattól kezdve ellenezte az Apple adatkezelésre vonatkozó frissítéseit. Ezt több kampánnyal, landing oldallal próbálták támogatni és eljuttatni az Apple használókhoz. Végül előretekintve a várható jövőbeli változásokra is, több megoldási lehetőséget és teendőt dolgoztak ki, amelyekről részletesen a Facebook üzleti súgójában olvashatsz.