Az AMP, teljes nevén Accelerated Mobile Pages, egy, a Google által létrehozott szabvány, melynek célja a mobilos felhasználói élmény növelés, az oldalbetöltés sebességének minimalizálásával.
Mi a különbség a reszponzív oldalakhoz képest?
Régebbi blogposztunkban már írtunk a reszponzív, azaz mobilbarát honlapokról. A mobilbarát honlapok alkalmazkodnak az őket megjelenítő eszköz kijelzőjének méretéhez, így egy okostelefonon is könnyen használhatóak. Ennek tudatában felmerülhet a kérdés, hogy akkor miért is van szükség egy AMP-s verzióra is az oldalunknak.
Ha megfelelően optimalizáljuk a reszponzív weboldalunkat mobilkészülékekre, akkor jó esetben ezzel is gyors oldalbetöltődést érhetünk el. Viszont AMP verzió segítségével, a Google gyorsítótárazásának és az AMP egyéb megszorításaink, szabályainak segítségével akár 1 másodperc alá is szoríthatjuk a várakozási időt.
Milyen előnyei vannak az AMP-nek?
Az AMP-s verzió, habár korlátozza az oldal funkcionalitását, mindenképp gyorsabb betöltést tesz lehetővé. És ez nem csak az egyetlen előnye.
A Google keresőben, a találati lista eredményei különbözhetnek mobilon és asztali gépen. Ha mobilon használjuk a keresőt, akkor azokat az oldalakat amelyek rendelkeznek AMP-s verzióval külön egy villám ikonnal megjelölve mutatja a találtai listában, így jelezve a felhasználónak, hogy az a találat pillanatok alatt betöltődik, ha rákattint. Így nagyobb eséllyel fog a jövőben ilyen jelöléssel ellátott találatokat megnyitni.
Ezen kívül az AMP verziós oldalak megjelenhetnek a találati lista elején egy „Top stories” nevű, vízszintesen lapozható találati csúszkán is. Amiben ha megnyitunk egy cikket, akkor az ujjunkkal jobbra-balra lapozva is válthatunk a találatok közt, a listába való visszalépés nélkül.
Egyelőre a google rangsorolására, hogy hányadiknak jelenik meg az oldalunk a keresőben, közvetlen hatása nincs az AMP-nek. Viszont közvetett igen. Mivel az AMP-s találatok jelezve vannak és ezekre a felhasználók szívesebben kattintanak, így az átkattintás aránya növekszik, ez pedig már egy rangsorolási tényező.
AMP verzió vagy reszponzív weboldal?
Ha weboldalt készítettünk manapság már szinte kötelező, hogy az reszponzív, azaz mobilbarát legyen. Az AMP egy opció, hogy még gyorsabb oldal betöltést és a google találati listáján külön megjelölést érhessünk el.
Hogy lehet AMP-s oldalam?
AMP oldalt kétféle képen hozhatunk létre. Vagy alapból AMP-s oldalt készítünk az ebből adódó megszorításokkal és funkcionalitásbeli korlátokkal, vagy elkészítjük az oldalunk hagyományosan és ennek csinálunk egy AMP-s verziót is.
Az utóbbi megoldás a jellemző. Így a google segítségével a látogató az AMP-s verzióra érkezik, ahonnan aztán, tipikusan az oldal aljára elhelyezett, „Tovább a teljes oldalra” gombra kattintva irányíthatjuk a hagyományos, teljes oldalunkra, ha szükséges.
Összegzés
Összegezve elmondható, hogy az AMP, a reszponzív weboldalkészítésen túl, egy lehetőség, hogy oldalunk még jobban kedvében járjon a mobilon internetezők népes táborának. Ennek köszönhetően több látogatóra és ezáltal több bevételre tehetünk szert. Az AMP hivatalos oldalán találkozhatunk esettanulmányokkal is melyek bemutatják, hogy adott oldalakon mekkora sebesség, illetve bevétel növekedés történt, az AMP verzió bevezetésének köszönhetően. Ezek persze nem garanciák, arra, hogy a mi oldalunk esetében is ilyen számokat érhetünk el, de mindenesetre biztató eredményeket hozhat.