Ajánlatot kérek

fws blog

A kulcsszavak fontossága, avagy hogyan növeld a Youtube csatornád nézettségét

2021. november 11.
A kulcsszavak fontossága, avagy hogyan növeld a Youtube csatornád nézettségét

A Youtube-ot senkinek sem kell bemutatni, bizonyára te is töltöttél már el több órát érdekesebbnél érdekesebb videók után kutatva. Nagyságát mi sem mutatja jobban, mint hogy több mint 3 milliárd keresés történik a felületen havonta(!) és percenként több, mint 500 órányi videó felvétel kerül feltöltésre (2019-es adat, azóta valószínűleg nőtt ez a szám). Ezek alapján nem meglepő, hogy a Youtube nem csak az egyik legnépszerűbb internetes platform, de a 2. legnagyobb keresőmotor a világon. (Az első a Google.)

A hatalmas népszerűség és felhasználói szám ellenére kevesen vannak tisztában azzal, hogy pontosan hogyan is működik ez az oldal. Cikkünkben összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a Youtube-ról, és azt, hogy miért elengedhetetlen a kulcsszavak használata a videókban is.

A Youtube mint keresőmotor

Korábban írtunk már a tartalmi keresőoptimalizálással kapcsolatban. Csakúgy, mint a Google, a Youtube is keresőmotorként működik, a különbség csupán az, hogy nem szöveges tartalmakat, hanem videókat kereshetünk. Ebből következik, hogy adott videók akkor érnek el több megtekintést, ha könnyen, egyértelműen megtalálhatók. (Ugyanúgy, mint a Google-nél.) Ahhoz, hogy a videóid a Youtube-on népszerűvé váljanak és egyre több megtekintést zsebelhess be, érdemes tenned néhány fontos lépést a videók és a tartalom optimalizálásának érdekében. Ehhez nyújt segítséget a következő blog bejegyzésünk.

A célközönségnek tervezz!

A Youtube-hoz hasonló webhely-óriások esetében minden felhasználó, aki tartalmat akar gyártani és megosztani másokkal, hatalmas előnyben van. Hogy miért? Mert a közönség már eleve adott, ott van. Nem neked kell kiépítened a nézői kört, mivel az már ott vár Rád! Ahhoz azonban, hogy valóban több száz, sőt ezer ember megnézze a videóidat, és megtérüljön az a pénz és energia, amit belefektettél, alapos tervezésre van szükség. Az egyik első lépés, hogy meghatározod a célközönséget. A sikeres Youtube csatorna titka, hogy a potenciális célközönség érdeklődési körének megfelelő tartalmakat kínál.

A célközönség eléréséhez nyújtanak segítséget a kulcsszavak. Ezek segítenek abban, hogy a Youtube algoritmusa elérje azokat a felhasználókat, akiket valóban érdekelhet a videód. Emellett gondolnod kell a videó minőségére, tartalmára, hirdetésére és megosztására is, illetve a számokra, statisztikákra. Elsőre ez biztosan nagyon soknak és bonyolultnak tűnhet, ezt hivatott átláthatóbbá és érthetőbbé tenni a Youtube Analytics.

Számok, amiket figyelned kell

Ugyanúgy, mint a weboldalaknál, a Youtube csatornáknál is igencsak fontos szerepet játszanak a különböző statisztikák, mivel segítenek a csatorna sikerességének felmérésében, nyomon követésében. Ezeket a számokat összefoglaló néven KPI-nek hívjuk (Key Performance Indicators - Fő teljesítménymutatók).

Kép betöltése...
A Youtube Analytics kezdőlapját láthatod

A Youtube Analytics-szel figyelhető legfontosabb KPI-k a következők:

Nézésidő (watch time): Ez a szám megmutatja, hogy pontosan mennyi időt töltenek az emberek a videóidat nézve. Azokat a csatornákat, amelyek kiemelkedően magas nézésidővel rendelkeznek, a Youtube kiemelt helyre állítja a keresési eredményeknél, illetve az ajánlott csatornák közé is besorolja. Az alacsony érték azt jelenti, hogy a nézők megunják, elkapcsolják a videóidat. Ezek alapján evidens, hogy minél magasabb ez a szám, annál sikeresebb a csatorna.

Közönségmegtartás (retention rate): A megtartási arány százalékosan mutatja meg, hogy az összes néző közül hányan nézik egy adott pontig videót. A Youtube a magas megtartási arányú csatornákat ajánlja és előrébb sorolja, így ez is elengedhetetlen a sikerhez. Ez nem csak a népszerűség és a nézettség növelésében segít, hanem a tartalom gyártásban is, hiszen megtudod határozni, hogy mikortól válik unalmassá a videód egy átlag néző számára. Ez tehát egy jó tanulási lehetőség is, segít a következő anyagok összeállításában.

A nézők elköteleződése (engagement): Ez a szám megmutatja, hogy mennyire hajlandók a nézők kommentelni, like-olni, feliratkozni, könyvjelzőbe menteni egy adott videót. Sok esetben igencsak hasznos KPI ez, mivel láthatod, hogy hányan érdeklődnek annyira a témád iránt, hogy további lépéseket is tesznek (és nem csak végignézik a videót).

Indexkép (thumbnails): Lehet bármennyire jó a videód, ha nem figyelemfelkeltő, nem fognak rákattintani a nézők. Ez pedig egyet jelent azzal, hogy nem lesz sikeres. Épp ezért jelennek meg a videók click bait címekkel, illetve érdekes, izgalmas index képekkel. Ezek a kivágott részletek lehetőséget adnak a nézőknek belesni a kulisszák mögé, illetve segítenek eldönteni, hogy érdekes lehet-e a videód számukra.

Cím kulcsszavai (title keywords): Mondanunk sem kell, hogy mennyire fontos az ütőképes, figyelemfelkeltő, frappáns cím és kulcsszavak megadása. A cím lesz az első, amit meglát a néző (az indexképen kívül), és tudjuk mekkora hatása van az első benyomásnak. Emellett a Youtube főleg cím és kulcsszavak alapján jeleníti meg a keresési találatok között a videókat.

Újranézések (re-watches): A nevéből is látszik, hogy ez a szám az újranézések számát mutatja meg. Minél magasabb az újranézések száma, annál inkább biztos lehetsz abban, hogy érdekes és sikeres videót raktál össze. Ez a további tartalmak gyártásának tervezésénél is segítségedre lehet, hiszen ha kimagasló az újranézések száma, a nézők szívesen hallanának még a témáról.

Demográfiai adatok (Demographics): A közönség megismerése, felmérése elengedhetetlen ahhoz, hogy sikeres csatornát tudj működtetni. Ehhez nyújtanak segítséget a demográfiai adatok, amelyek összegyűjtik, hogy általában milyen korú, nemű, nemzetiségű...stb. nézőid vannak.

A Google rangsorolási módszere a Youtube videók esetén

Korábbi cikkünkben már bemutattuk, hogy mi az 5 legfontosabb Google rangsorolási tényező. A videókra nem csak a Youtube-on találhatnak rá a nézők, a Google keresések is elvezetnek hozzájuk. Ehhez a Google-nak tisztában kell lennie a videó tartalmával. Az algoritmus a következő módon rangsorolja a videókat:

  • videó tartalmának, indexképének és címének átnézése
  • meta-tag-ek, videó leírások, kulcsszavak ellenőrzése
  • a keresőszavak relevanciája

A Google nem csak a videó leírásából és a tagekből következtet a kulcsszavakra, hanem közvetlenül a videó hangját is figyeli. Éppen ezért fontos, hogy a megfelelő kulcsszavak több módon is megjelenjenek a videóban.

Legyen inkább releváns, mint hatásvadász

A kulcsszavak ne legyenek túl hatásvadászok vagy elcsépeltek, ennél sokkal fontosabb a relevancia. Ez felveti azt a kérdést: akkor milyen is a megfelelő kulcsszó?

Megadhatsz olyan tag-eket és clickbait címeket, amelyek minél több ember figyelmét megfogják, azonban a tapasztalat azt mutatja, hogy ez nem éri meg. Inkább érdemes a célközönség érdeklődéséhez igazítani őket. A tartalom kereső motorokra való optimalizálása nem szabad, hogy az elsődleges cél legyen, hiszen ez a minőség rovására mehet, ami egyenes út a követő szám csökkenéséhez.

A közönség és szükségleteinek meghatározása

Nem tudjuk eléggé hangsúlyozni a célközönség meghatározásának és megismerésének fontosságát. Ez minden online jelenléti módra igaz, hiszen egy blog, egy webshop, egy honlap és természetesen egy Youtube csatorna esetén is tudnod kell, hogy kikhez szólsz. A hatékony kommunikáció és a látogatók megnyerésének egyik legfontosabb kulcsaként tekinthetünk erre a lépésre.

Így állj neki

A célközönség beazonosításához érdemes először a legnépszerűbb Youtube kereséseket megvizsgálni és ezek alapján beazonosítani a potenciális közönséget. A felhasználók általában a következő 3 kategóriába sorolhatók:

  • Tanulás: Ebben az esetben a nézők valamilyen új tudás elsajátítását várják a videótól, szeretnének megtudni, megtanulni valamit. Az ilyen céllal érkező felhasználókat elsősorban a tutorial, a “hogyan csináld” és az oktató, magyarázó videók fogják érdekelni.
  • Tervezés: Vannak olyan felhasználók, akik valamilyen jövőbeli terv előkészítéséhez, megvalósításához hívják segítségül a videókat. Többek között ide tartoznak a lifestyle vlogok, utazós vlogok, különböző hobbikkal kapcsolatos vlogok.
  • Vásárlás: A néző motivációja elsősorban a közelgő vásárlás. A különböző eszközöket bemutató, összehasonlító vagy tesztelő vlogok segíthetnek abban, hogy melyik telefont, laptopot, de akár biciklit...stb. érdemes megvenni.

A közönség szokásainak, érdeklődési köreinek megértése elvezet a megfelelő kulcsszavakhoz és tagekhez. A keresőszavak, kulcsszavak felfoghatók egy külön nyelvként is, amivel a felhasználó és a keresőmotor kommunikál.

Első lépésként érdemes azt végig gondolnod, hogy mi a videód fő témája, milyen hozzá kapcsolódó szavak jutnak róla eszedbe. Ehhez hasznos módszer a szófelhő vagy a gondolattérkép, amelyek segítségével átláthatóan rendszerezheted a gondolataidat. Ne csak a témára, de a műfajra is gondolj! Érdemes megjelölni, hogy milyen típusú videót kínálsz a nézőknek (vlog, tutorial, reakció videó...stb.).

A tökéletes kulcsszó megtalálása

Google a barátod - de most tényleg! A Google és a Youtube keresőjébe épített algoritmus nagy segítséget nyújthat a közönséged érdeklődési körének megállapításában. Bizonyára te is tapasztaltad már, hogy a kereső mezőbe való gépeléskor megjelennek népszerű kereső szavak. Ezek nézőként és tartalom gyártóként is jó kiindulási pontot jelentenek.

Keress olyan szavakat, amelyek nagy valószínűséggel érdekesek a közönséged számára és figyeld meg, hogy milyen lehetőségeket ajánl a Google és a Youtube! Ezután figyeld meg azt is, hogy milyen kifejezéseket használnak, majd a legnépszerűbbeket építsd be a videódba!

A kulcsszó gyakorisága

Fontos szem előtt tartanod azt is, hogy a kulcsszavaid mennyire gyakoriak a Youtube-on, hányan használják ugyanezt a kifejezést. Ehhez hatalmas segítség a Google Trends, ami rangsorolja, hogy melyik megadott kulcsszavad fordul elő a legtöbbször a feltöltött videóknál. Érdemes olyat választani, ami minél több kereső szó esetén megjelenik, illetve ami előrébb kerül a rangsorban. Van azonban hátránya is a leggyakoribb kulcsszavak felhasználásának: minél gyakoribb egy szó, annál több videóval kell versenyezned a megtekintésekért.

A kulcsszavak hozzáadása a videókhoz

Miután elkészítetted a lehetséges tag-ek és kulcsszavak listáját, itt az ideje, hogy használd is őket. Hogy hogyan? A következő helyeken tudod felhasználni őket:

  • A videó fájl címében: A keresőmotor optimalizálás már a videó feltöltése előtt kezdődik, mégpedig azzal, hogy közvetlenül a feltöltendő fájl neve is tartalmazza a legfontosabb kulcsszavakat.
  • A videó címében: Tömör, frappáns és figyelemfelkeltő cím használata kötelező! Az optimális cím nem hosszabb, mint 70 karakter, illetve ha lehetséges, már az elején megjelennek a kulcsszavak. Mindig gondolj arra, hogy Te milyen cím esetén néznéd meg a videót!
  • A videó leírásában: Sok Youtuber elköveti azt a hibát, hogy csak pár mondatot írnak a videó leírásába. Írj minél több érdekes, izgalmas infót a videóról, természetesen a kulcsszavak felhasználásával!
  • A videó átiratában: Van lehetőség a hang átiratának feltöltésére is, ami szintén jó lehetőség a kulcsszavak felhasználására. Használd ezt a funkciót, hiszen az extra szöveg miatt a keresőmotor algoritmusa előrébb rangsorolja a videót!
  • Tag-ek: Az Instagram hashtag-jeit senkinek sem kell bemutatni, minden felhasználó előszeretettel alkalmazza őket. Ugyan erre a célra lettek kitalálva a Youtube tag-ek, amelyek rövid (max. 127 karakter) és a videó szempontjából releváns szavak lehetnek. Használatukkal egy átlátható kapcsolatrendszert hozhatsz létre, amelyek szintén megkönnyítik a videód megtalálását az érdeklődők számára. Ahogy szoktuk mondani, minél több, annál jobb! Arra azonban érdemes odafigyelni, hogy csak a videóhoz kapcsolódó tag-eket helyezzünk el.

Reméljük, hogy a cikkünkben említett módszerek, illetve a Youtube algoritmus működésének megértése hozzájárul ahhoz, hogy egy sikeres csatornát tudj felépíteni, illetve üzemeltetni!

(Ez a bejegyzés a következő cikk alapján készült: https://moz.com/blog/keywords-in-youtube-videos)